View Single Post
Først så må jeg si at jeg er enig i at vi utvilsomt bør kutte kraftig ned på kjøttkonsum, av grunner som omhandler alle de tre overskriftene dine. Det er imidlertid ikke helt svart hvitt dette.

Helse
Mindre kjøtt enn det vi spiser nå, er sunt, selv om den kreftfaren blir hauset litt opp fordi folk ikke skjønner forskjell på prosent og prosentpoeng. Det er så. Det er en reell helsegevinst i å spise mindre kjøtt.

Skal du kutte ut kjøtt, så må du erstatte det med noesom gir tilsvarende næringsstoffer. Det er ikke kjempevanskelig, men du må tenke litt på det. Å kutte ut kjøtt og kun erstatte det med diverse stivelsesprodukter er ikke sunt. Mangelsykdommer er en reell problemstilling I mange land der folk ikke har råd til kjøtt. Kutter du ut alle animalske produkter og blir veganer, så kommer du ikke unna tilskudd av B12. Så jo Livermorium, man må tenke litt ekstra på hva man får i seg når man kutter vekk store matvaregrupper fra dietten. Spiser man variert, får man ikke mangelsykdommer. Bortsett fra muligens vitamin D, som de fleste av oss har litt lite av.

Alt i alt vil jeg ikke si meg uforbeholden enig i at et plantebasert kosthold er sunnere enn et med kjøtt, det kommer an på hvor mye og hvilket kjøtt man spiser, og hvor flink man er å erstatte næringsstoffene man går glipp av når man ikke spiser kjøtt. Men ja, mindre kjøtt enn vi spiser nå er bra, og en god del av kjøttet bør være fisk.

Miljø
Også litt unyansert. Kjøttproduksjon, og forsåvidt planteproduksjon, slik det drives nå, er definitivt miljøskadelig. Menneskers jordbruk har derimot vært en del av naturen i mange tusen år, og mange arter er tilpasset det. For eksempel er flere hundre truede arter i Norge avhengig av kulturlandskap, inkludert pollinerende insekter. Da snakker vi selvsagt gammeldags, ekstensivt jordbruk, som involverer beitedyr. Ikke industrielt drevet monokultur på jordene og dyra innendørs med kraftforautomat. Dette er også et miljøspørsmål.

Hvor miljøvennlige (eller sunne) de hyperprosseserte schnitzelgreiene man finner i veggishylla er stiller jeg meg litt tvilende til, men siden jeg ikke er veggis så har jeg ikke brydd meg om å sjekke. Når jeg spiser vegetarmat så spiser jeg grønnsaker, ikke juksekjøtt. Det er altså forskjell på kjøtt og kjøtt, og det er forskjell på sesongens grønnsaker og hydrolysert erteproteinmasse. Man kan kanskje ikke sette vegetar/ikke-vegetar opp mot hverandre som om det var to ensartede kosthold, hverken mtp helse eller miljø.

Dyrevelferd
Jeg må bare se bort fra ideen om at dyr skal tillegges menneskeverd. Ikke fordi det er dumt eller uinteressant, men fordi det ikke inngår i regnestykket. Dersom dyr har menneskerettigheter faller selvsagt alle andre argumenter bort. Det er ingen miljø- eller helseargumenter som kunne rettferdiggjort å opprette og spise mennesker.

Skal vi diskutere de temaene, så må vi ha som utgangspunkt at dyr ikke har menneskeverd, men det betyr absolutt ikke at de ikke har egenverdi. Også her bør vi bort fra industriell volumproduksjon, som etter min mening er det som i hovedsak ødelegger for dyrevelferden. Dyr trenger flest og fremst å utøve naturlig adferd, og det gjør de på beite og ikke i en industrihall. Å kun se på dødelighetstall er skivebom når det kommer til velferd for et dyr. Det sier nesten seg selv at det er galt å sperre dyr inne uten dagslys hele livet.

Oppsummert
Vær gjerne veggis, men du må fortsatt ta bevisste helse- og miljøvalg. Det kommer ikke automatisk med navnet på dietten. Vær gjerne kjøtteter også, men spis en god del mindre kjøtt enn en gjennomsnittlig normann. Da har du også råd til å betale det det koster å gå kjøtt som er produsert på en ordentlig måte.
Sist endret av *pi; 12. februar 2021 kl. 00:21.