View Single Post
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg har noen gang lurt på om det er forholdet som skranter når denne situasjonen generelt inntreffer.

At kompisen din ikke tror deg når du sier han er syk, fordi han ikke hadde noe særlig tillit før han ble syk heller. Det er stor forskjell på å henge rundt påvirket, og det å være ekte venner.
Eneste forklaring jeg kommer på når folk som sier du er vennen deres og at de stoler på deg, når man griper eller prøver å gripe inn, er jo at de egentlig ikke er vennen din eller stoler på deg .

For det er noe dypt sta og spesielt for meg, med de som holder på sin forståelse selv når mange i flokk forteller dem at de virker syke eller forandret

Jeg har ihvertfall tenkt slik. Blitt skuffa og tenkt at man egentlig ikke har vært venner når noen man er venn med blånektet og blir sint mens alle andre skjønner det, nesten uansett hvordan man legger det frem
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt, men det er jo en klassisk kjennetegn på en psykose (særlig stimulantindusert) - det å ikke tro at det er noe galt med ens tankegang og at alle andre er ute etter å lure/skade deg. Den psykotiske tilværelsen erstatter normal tenkning komplett (med noen glimt av klarhet innimellom) og virker like troverdig som den friske måten å oppfatte verden på, derfor virker det frustrerende og skremmende at andre nekter å være med på det - da begynner man å lure på andres intensjoner og være mistenksom.

Jeg ville ikke lagt særlig stor vekt på kvaliteten av vennskapet utifra hvordan vedkommende oppfatter det i sitt forvrengte sinn der og da.