View Single Post
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Likestillingsombudet left the chat
Vis hele sitatet...
Dette er et av de klassiske eksemplene der diskrimineringen tilsynelatende oppfattes som rasjonell av mange og sikkert har en forankring i statistikk avhengig av hvilke parametre du velger ut som relevante. Et utvalg som ikke nødvendigvis er så objektivt eller veloverveid, men det er en annen sak.

Det betyr uansett ikke at det er rimelige, riktig eller anstendig. Og det er i grunn siste punktet som provoserer meg i slike saker; det bruker å foreligge en bred aksept for at en eller annen form for diskriminering er grei, gjerne til et sånt nivå at det blir en institusjon. Nei, det er faen ikke greit! Det er nedrig, skammelig og uanstendig. Du finner kjipe folk i alle grupperinger, men du finner ok folk i alle grupperinger også. Med litt undersøkelser og sosiale antenner er det stort sett greit å plukke opp hvem du hvertfall ikke vil ha...

Siden vi er inne på det: En gang i tida stod det gjerne svart på hvitt i annonsene at nordlendinger ikke var ønsket hos utleier, og det hadde ikke blitt akseptert i dag. Med rette! Selv om antall liter karsk per år og banneord per setning i snitt er høyere nordpå.
Men hey, hva med å bare leie ut til visse religiøse minoriteter? Jehovas vitner, jaininister, visse retninger innen buddhismen eller læstadianere? Da er det heller ikke mye fyll, slagsmål eller uoppgjorte regninger...

Jeg skjønner at det skjer, jeg skjønner hvorfor det skjer, men de som bidrar til å institusjonalisere det faller stygt i min aktelse.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. oktober 2020 kl. 20:54.