View Single Post
Sitat av Picard Vis innlegg
Ikke sant. Tomme kallorier er alltid usunt, og leskedrikker inneholder nesten ingen næring, i tillegg til masse sukker, derfor er sukker og kalorinivået på leskedrikken veldig relatert til hvor usunn den er.

Det å dekke næringsbehovet sitt med så lite kalorier som mulig er sunt, fordi metaboliske prosesser er i seg selv stressende for kroppen.
Vis hele sitatet...
Joda. Men hvis jeg forbrenner 2000 kalorier om dagen, men kun spiser 1800 via mat, så er det ikke så veldig farlig å drikke de siste 200 kaloriene via brus. Sukkeret blir nok brukt til noe. Enten om når jeg går til butikken, eller om det blir lagret i glykogenlagrene.

Jeg tror heller ikke på at alle kaloriene man får i seg bør ha en næringsverdi, at det "må" være vitaminer eller mineraler i alle matvarer man får i seg. Da ville i såfall alle som lever på Grandiosa og MacDonalds dødd ut relativt fort.

Feks så er det like mye sukker i eplejuice og appelsinjuice som brus. Men de to førstnevnte blir lovpriset av mange fordi det har litt C vitamin og noen mineraler i tillegg. Hva om dette kunne kommet da fra andre næringskilder som feks egg? Et balansert kosthold er det beste. Alt med måte og det er derfor det er mengden som er nøkkelen her.