View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
Men da får dere bare anta at det er sikkerhet.
Jeg sier bare det må være skogsdrift av ett visst omfang skal det være økonomisk forsvarlig å dra inn skogsmaskiner. Og som kjent er det stort sett økonomi som styrer verden.
Du vil f.eks aldri se en skogsmaskin rydde noe så smått som boligtomter f.eks. Det er skikkelig dårlig butikk, rett og slett.
Altså det er et lite dagsverk bare å frakte en skogsmaskin ut på lastebil. Da sier det seg selv at det ikke lønner seg for å ha den gående en kvart dag på lokasjonen. Manuelle skogsarbeidere om de er norske eller polske kan ikke måle seg i effektivitet men en skogsmaskin koster også mange millioner i innkjøp for ikke å snakke om drift og vedlikehold.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest hva jeg skrev, så hadde du sett at jeg tok høyde for akkurat dette. Men som vanlig registrerer du bare at noen er uenige med deg og begynner å kverulere på ren ryggmargsrefleks. Det er ganske lite givende, spesielt når du alltid går så hardt ut fra første innlegg.
La meg hamre det litt klarere inn: Dette med skala og penger gjelder også HMS. Risiko, gevinst, kostnad. Du hyrer ikke inn en bataljon kjemikaliedykkere med flammesikre drakter og ekstern luftforsyning for å tørke opp en halvliter bensin som har blitt sølt på gulvet. Du stumper siggen godt unna og tørker det opp med ei fille. Hvis du derimot har et utslipp på tredve kubikkmeter, så blir plutselig slike virkemidler litt mer relevante. Skal du felle tusen trær, så blir risikomomentet såpass stort at du ikke lenger er villig til å ta det som er en rimelig risiko for ett tre. Det er fremdeles ingen som har sagt at det bare har med HMS å gjøre.