View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Legevakten har dessverre et ganske stygt rykte på seg når det kommer til behandling av personer som sliter psykisk. Jeg ville prøvd alternativer som akutten (de vil bare henvise deg til legevakten om de ikke har kapasitet), da spesielt for selvskading og slikt. Jeg kjenner til et tilfelle hvor en person ble bedt av akutten om å bare komme rett til dem fremfor å oppsøke legevakten. De var rett og slett så sjokkert over hvor dårlig personen ble behandlet. I Norge så varierer helsetilbudet veldig basert på hvor du bor, i de større byene har man gjerne flere alternativer, som akutteam.

Det skader ikke å sende en klage til fylkesmannen, eller ta det opp med fastlegen din om du har god kontakt med dem. Uansett utfallet av klagen til fylkesmannen så vil det over tid gi dem et bilde av hvordan legen opererer, som på sikt kan ha positiv effekt. Det kan også føles godt at klagen ikke går for døve ører, du vil få et personlig svar på en klage til fylkesmannen.

Når det kommer til bevisførsel i Norge så er det opp til dommeren hvorvidt det kan fremlegges. Jeg tenker at det er ganske sannsynlig at saken får en litt annerledes vending om politiet legger frem overvåkningsbilder fra soverommet ditt for å ta deg for å røyke deg stein om kvelden. I Norge står proporsjonalitet veldig sterkt. Så ingen grunn til å bli paranoid over noe sånt. Politiet har også ganske begrenset kapasitet til å gjøre sånt, så at de skulle bruke det på ulovlige operasjoner finner jeg ganske virkelighetsfjernt.