Tråd: Aper
View Single Post
Jeg er ny her, og denne tråden ser vel ut til å ha gått i dvale. Jeg vil likevel forsøke meg.

Jeg er ny her og det tar vel lit tid å akklimatisere seg. Men jeg vil gjerne begynne med å legge inn noen ord om et tema som har vært med meg gjennom hele livet, og det begynner å bli lenge! Det gjelder evolusjonstorien.

Å forklare livets utvikling med guddommelig styring blir litt kleint, det forklarer jo ingenting, bare skyver det ut av syne og late som det ikke er noe å bry seg med. Forelåpig er evolusjonsteorien, i likhet med alle andre vitenskapelige teorier en midlertidig sådan, og åpen for endringer etter som ny viten kommer til, Men den er altså den beste teorien vi har, og har overlevet tidens tann helt siden 1869, da Darwin publiserte "Artenes opprinnelse". (Altså ikke noe om livets opprinnelse, hjan, som de fleste vitenskasmenn tar utgtgangspunkt i at det har væt liv på kloden omtrent fra dengang jorden hadde kjølnet av til en temepertur som gjorde det mulig for liv å eksistere her. Og det noe omkring 4.6 milliarder år siden.

Mekanismen bak evolujonen er at arvemaerialet, DNA, er utsatt for flere kilder til endringer, de såkalte mutasjoner. Disse kan være tilfeldige,f.eks ved radioaktiv påvirkning. Og DNA blandes jo og rotes mye med i forbindelse med forplantningen. Det er en stor fordel, idet de innebæerer at det innenfor populasjoner, dvs. grupper av individer som tilhører samme art, slik som f.eks. mennesker,sjimpanser,frosk eller edderkopper, og ikke minst bakterier, at etterkommerne kan oppvise egenskaper som avviker fra forfedrene.

Bakterier er jo mestere i dette, de plukker opp gener fra omgivelsene og bruker dem hvis de er nyttige, for bakterien. Men genetikk er et svært og komplsert område, så jeg tror vi lår oss med tåls til at det er noe som er der og så får vi heller gi oss inm på et videre studium hvis vi har behov for det.

Når det gjeder begrepet evolusjon er det en ting vi skal være klar over. Det er ikke slik at et enkelt individ forandrer seg og dermed legger grunnlaget for en ny art. Det e snarere slik at det innen en populasjon vil individene ikke være identiske, de er alle en liten variant av genetisk materiale. Det er bare å se seg rundt så ser vi jo det. En gruppe individer besitter en gene-pool. Jeg tror jeg pakker sammen for idag, det har vært en lang dag her...
Sist endret av rolle; 3. november 2017 kl. 22:11.