View Single Post
Sitat av Round Vis innlegg
Da tror jeg rett og slett at vi er uenige på det punktet. I denne spesifikke situasjonen så mener jeg "overvåkning" av Jodel, hvor majoriteten av brukere er tenåringer som deler dårlige vitser, vil være etisk korrekt
Vis hele sitatet...
Så siden det er tenåringer så er det etisk korrekt?

Sitat av blitZz96 Vis innlegg
Men i denne sammenheng føler jeg ikke det er noe man kan sammenligne med DLD.
Vis hele sitatet...
Nei, det har du rett i. DLD overvåker og lagrer kun metadata, mens du snakker om å overvåke og behandle hele datapakken. Dette kan jo sammenlignes med et overvåkingskamera utfor ytterdøra din representerer DLD i denne sammenhengen. Her ser myndighetene når vedkommende kommer og går. Mens din ide er å installere overvåkingskamera i alle rommene i huset, for å se hva hver enkel foretar seg inne i huset.

Selv DLD er såpass inngripende at den ble kjent ulovlig.

Sitat av blitZz96 Vis innlegg
Som @Round sier er det en app for underholdning og teite one-liners. I tillegg vil jeg tilføye at om dette skulle vert noe som hadde blitt tatt i bruk ville jeg semi-automatisert det. Han som "sniffer" ville ikke sett postene til andre brukere/hvem de er. Den søker rett og slett bare etter den unike id'en som er lik id'en til mobberen. Det eneste man da "overvåker" er de som mobber. Jeg føler også dette er etisk riktig.
Vis hele sitatet...
Så du skal være både politi, dommer og bøddel i friminuttene på skolen?

Sitat av blitZz96 Vis innlegg
Jeg er nok ganske sikker på at du ikke finner deg enig i det jeg sier, men da får vi være uenig.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg du har rett i, og jeg tror det er få som deler ditt syn her på forumet. Mobbing er noe som må tas på alvor, men å ta loven i egne hender er ikke veien å gå. Hvis du ønsker å bekjempe mobbing på Jodel, så vil første skrittet være å melde fra om det til ansvarlige ved skolen eller gå å anmelde dette. Jodel er kun anonym for brukere av appen, ikke for administratorene, så politiet vil få ut informasjon til å identifisere mobberen fra Jodel med en rettslig kjennelse.

Når dette er sagt, så er dette prosjektet uansett dødfødt, skal vi tro Dyret.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Jeg testet litt selv via en Android-emulator i lys av bombetrussel-saken for en tid tilbake. Da nektet Jodel-appen å autentisere seg når trafikken ble kjørt gjennom Fiddler (og root-sertifikat).
Vis hele sitatet...
Jeg personlig har ikke testet ut appen, eller eksperimentert med den. Men det gir mening at dem sjekker at sertifikatet matcher, noe annet er idioti. Hvis du der i mot ønsker å fortsette med dette prosjektet, så må du få tilgang til privat nøkkel som tilhører CA sertifikatet til Jodel, slik at du kan signere ditt hjemmelagde sertifikat med en valid CA. Eller finne sikkerhetshull i TLS protokollene.
Sist endret av 0xFF; 12. desember 2015 kl. 04:19.