View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Etter innlegget ditt begynte jeg med weechat, men kom ikke helt så langt at jeg fikk til et skikkelig oppsett. Har ikke brukt IRC så mye i den perioden heller, så det ble nedprioritert. Kanskje senere =)

Org-tabeller er noe jeg ofte bytter til på jobb etter at jeg har startet en stikkordsliste. «Heisann! Her er det ikke bare én liste å notere, men alle disse tingene har noe til felles, som bør stå ved siden av»

Shift+V, kkkkk, Shift+a, |, Esc, Shift+V, jjjjjj, Shift+i, |, Esc. Shift+a, |, Esc, Tab.

(Markér linje, gå oppover for å markere alle, gå til slutten av linja i insert-mode, skriv «|», gå utav insert-mode, markér linje, gå nedover for å markere alle, gå til starten av linja i insert-mode, skriv «|», gå utav insert mode. Gå til slutten av linja i insert-mode, skriv «|», gå ut av insert-mode, trykk «Tab» for å gå til en annen celle og org-mode fyller på med flere celler)

(Raskere måter? Sjelden jeg har så mange stikkord at en vim-makro virker verdt det. Nylig kom jeg over Alt+Shift+høyre/venstre piltast, (org-table-insert-column?))

Oppdaget https://orgmode.org/manual/Advanced-features.html

Så kalkulasjonstabellene jeg har bruker nå formen

Kode

| ! | Start              | Slutt              | Differanse |
| # | [2020-03-11 10:00] | [2020-03-11 13:30] | 3@ 30' 0"  |
#+TBLFM: $4=time($Slutt-$Start)
! = Bruk denne linja til navn
# = Gjennomfør beregninger på denne linja hver gang jeg Tab-er gjennom den
time($Slutt-$Start) = Bruk calc-pakken sin funksjon for å konvertere fra døgn til HMS. Liste over funksjoner: https://www.gnu.org/software/emacs/m...ion-Index.html

Ser ut som om man ikke kan skrive $Differanse=$Slutt-$Start, med mindre man bruker ^ på den linja (se Advanced-features-lenka)

Om du har flere formler for én tabell separerer du dem enten med dobbelt kolon:

Kode

| ! | Forste | Andre | Sum | Produkt |
| # |      1 |     2 |   3 |       2 |
#+TBLFM: $4=$Forste+$Andre::$5=$Forste*$Andre
(Ingen spesialtegn i kolonnenavn tydeligvis. :/. Ikke mellomrom heller)

Eller med linjeskift:

Kode

| ! | Forste | Andre | Sum | Produkt |
| # |     10 |     2 |  12 |       2 |
#+TBLFM: $4=$Forste+$Andre
#+TBLFM: $5=$Forste*$Andre
Men med dobbelt kolon blir det fort uoversiktlig.

Og med linjeskift må man gå nedover alle formlene og bruke C-c C-c for å få dem utført, for automatisk utføring skjer bare på linja rett under tabellen.

What's a girl to do?

org-edit-special. Dobbelt kolon, C-c ' (Ctrl+C, apostrof). Åpner en editor som separerer formlene til hver sin linje.

Og "C-c [SPC]" fjerner alt innhold i cella du befinner deg i

Org-tabeller er så flotte at du kan bruke dem i andre modi også: https://orgmode.org/manual/Orgtbl-Mode.html

Org-timer brukte jeg på et par skriveeksamener. 50min jobbing, 10min pause. Får ikke bruke mobil/vekkerklokke (tenk deg 200 stk. i en gymsal med slikt. Piping og ringing hele tida, lang dokø om man skulle synkronisert). Skulle jeg sett på klokka og regnet ut manuelt og notert det og prøve å huske å se på klokka ofte nok? Som en plebeier? Nei takk. Eget program på PC-en som bryter inn? Tror ikke det as.

ØK: org-mode body pillow