View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Når det er snakk om å redigere tekst tror jeg de fleste tenker på å skrive tekst. Og da spiller jo hurtigtaster ingen rolle. Tast er tast.

Men om du faktisk mest redigerer tekst (og særlig kode), er det kjekt å kunne… hoppe opp til øverste eller nederste linje i dokumentet (gg/G), gå opp 40 linjer (40k), eller til forrige avsnitt ({), en tredjedel i dokumentet (33%), gå til linje a som du markerte tidligere ('a), skrive en makro som sletter de 3 første ordene i hver linje fordi de er identiske og du renvasker noe fra en webside og det tar ikke lang tid selv om det er snakk om tusen linjer (ggqq0d3wjq1000@q)

I notepad finnes det ikke slike muligheter. Sist jeg sjekka måtte jeg bruke et AutoHotKey-script for å få Ctrl+Backspace. På Windows 10 i 2019. Making me an absolute sadlad. *Vips* så har man kræsja borti en teit begrensning.

I MS Office kan folk lage makroer. Men. Hvem gjør? Sjekk makroen over: gå til første linje, start opptak av makroen ved navn q, gå til starten av linja, slett 3 ord, gå ned til neste linje, avslutt opptak av makro, foreta neste handling 1000 ganger, kjør makroen ved navn q. (Fun fact: ViEmu til Word/Outlook)

Å sammenligne med alle andre programmer kommer jeg ikke til å gjøre. Andre har allerede gjort slikt, og notepad/Word er noe de fleste er kjent med.

Kode

$ vimtutor
Estimert tid er 25-30min, som er vel verdt det for folk som skriver og/eller redigerer i flere timer i uka

Nettlesing: Du får holdt fingrene på homerow (asdf jklø), bommer ikke like ofte, og det å klikke på en lenke er betydelig raskere sammenlignet med metoden du beskriver:

Ctrl+F (altså bevege lillefingeren et stykke)
bokstaver-i-lenketekst (og hvem vet om den er unik. Og hva om lenka du vil trykke på er et bilde?)
Esc (Bevege hånda et stykke igjen, okay remap)
Enter (De fleste bruker et tastatur der Enter også er et stykke unna)

Sammenlignet med:

f
1-3-bokstaver (som du kan begrense til å være bare de bokstavene som passer deg best)

Jeg unnlot å høre på Ozma i årevis når det var snakk om Vimium o.l., og når jeg nå ikke kan bruke det kjennes det tregt som fy. Prøv da. =)