View Single Post
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Jeg skal opp til Bardufoss for å begynne på uttaksflyving nå, og gleder meg noe helt sykt. Hadde ikke forberedet meg noe serlig for opptaket, bortsett fra å trene godt mot det fysiske, og fly litt simulator.

Det jeg kan anbefale deg er at du trener deg opp fysisk. Kom deg i god form og gjør deg motivert for å bli flyver. Det er lite du kan gjøre med flere av testene, enn å gjøre ditt beste når du er der. Gå inn 100% hele tiden. Det du blir testet i er egenskaper som er for det meste medfødt, og lite du kan trene opp.

Når det gjelder utdannelsen, så er det riktig at forsvaret bruker så mye penger. Utdannelsen i USA er sinnsykt dyr.. I tillegg så får du betalt under hele tiden. Det er et tett løp hele veien, og er ikke rom for å slappe av, man må virkelig prestere godt for å bli jager pilot.

Er et absolutt å prøve seg på, du kan aldri vite om du passer for det eller ikke, ingen kan. Lykke til
Vis hele sitatet...
Jeg vurderer å prøve meg selv, men det blir ikke enda i så fall. Jeg er litt misfornøyd med lønnen til pilotene i Forsvaret. Selvfølgelig, har man en drøm om å bli flyger, så er det jo en fantastisk mulighet. Men for oss som bare ser på det som én av mange mulige karriereveier, så er en litt høyere lønn å foretrekke. Dessuten er det en veldig stor del av livet du signerer kontrakt for, dersom man blir tatt opp. Man bør være veldig sikker. Derfor venter jeg et år eller to, så jeg får tenkt meg grundig om, og i mellomtiden sjekket ut andre muligheter jeg kanskje har enda mer lyst til.

De seks psykologiske testene som tas i fase 1, vet du forresten om det er de samme testene (KS-testene) som blir gitt ved opptak til Krigsskolene? For de har jeg nemlig tatt allerede.

Har sett PDF-filen der det står hva som er diskvalifiserende. Et sinnsykt hefte, stappet med diverse patologiske symptomer. Når jeg blar gjennom, tenker jeg "Herregud så heldig man skal være om man har dodget ALLE disse greiene her", men det er vel egentlig bare om å gjøre å være frisk, rask, normal, sunn og oppegående..?

Så på et annet forum, en som ikke ville søke, kun fordi han ikke ville bruke 3 år på å studere, for deretter å bli kastet ut "fordi jeg har 2 cm for kort pikk til å fly F-16"... Må si jeg lo godt da. Det er virkelig mye som skal testes. Jeg er veldig spent. Jeg må innrømme jeg lurer veldig på kravene til tannhelse, det er mitt absolutt største drawback, rent forutsetningsmessig. Jeg har tidligere hatt veldig mange hull, og har vært gjennom en sinnsyk opprydningsøkt hos privattannlege, så nå skal alt være på stell og bare lekkert igjen, men det er jo en god del fyllinger der inne da...