View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Narkotika er et veldig vidt begrep som omfatter mange stoffer. Men, jeg må nesten prøve å ignorere intrykket mitt av deg og forklare kanskje hvorfor jeg omtrent ikke orket å svare på spørsmålet ditt:

Som sagt er narkotika et begrep som omfatter veldig mange stoffer. Det er flere hundre tusen brukere av Narkotika bare i Norge, som har jobber, familie og ellers et ganske "streit" liv. De få du hører om i avisen er ikke representativ for de fleste som bruker Narkotika.
Det er særdeles få stoffer som er så dødelig som du ser ut til å ha inntrykk av, i de fleste tilfellene når man tar "litt for mye" vil man enten sovne, prate hull i huet på de som befinner seg i nærheten eller oppleve noen ubehag, dette er selvfølgelig helt avhengig av hvilket stoff man har tatt. Vi kan vel ta MDMA som et eksempel, eller Ecstacy som mange kaller det: Det er teknisk sett et av de tryggere stoffene å ta, det er tusenvis av folk i Norge alene som tar dette i helgene og vi har ikke akkurat sett mange dødsfall fra det. Men, når et stoff er så trygt, når det blir så vanlig så begynner vi mennesker å gjøre dumme ting: slik som disse idiotene som tok 8-9 ganger mer enn en trygg dose. Vi ser jo jevnlig folk inne her som tar idiotiske doser fordi de har tatt stoffet for ofte, de er ikke mange men de dukker opp nå og da, heldigvis har ingen av de dødd men det er en skummel tendens.
Det kan være at når visse folk går over denne "grensen", fra å holdt avstand til Narkotika til å så ha opplevd de fantastiske opplevelsene man kan ha med de, virkelig sår tvil i informasjonen som har blitt gitt fra myndigheter, skole og sikkert familie.
De føler de har blitt løyet til, hva er det som er så farlig med det her? Det er jo en fantastisk opplevelse, jeg vil ha mer!

For meg var inngangen Cannabis. Jeg spurte selv om jeg fikk prøve, ingen tvang meg. Jeg var vel en litt apatisk ungdom, og tenkte "fuck it, har hørt mye rart om det her, nå har jeg mulighet til å prøve", og igjen hadde jeg aldri hørt om noen som hadde dødd av det, selv om jeg ikke hadde lest meg opp på det selv, man hørte om ecstacy og heroin, men aldri om hasj.
Jeg ble så litt typisk stoner en god periode og så prøvde jeg sopp, så LSD og noen diverse andre hallusinogener, jeg har vært redd noen ganger, men for å dø? Aldri, selv med frykten klarte den logiske delen av meg å huske at ingen, til dags dato har klart å dø av cannabis. I værste fall er det noen få dødsfall over årene som har blitt attribuert til hjertestans. Men, disse er da resultat av andre underliggende årsaker, og du hadde like stor mulighet til å få et hjerteinfarkt neste gang man tok seg en joggetur.
Omtrent det samme gjelder sopp, det er ingen fysisk fare ved å innta psilocybin-holdig sopp som f.eks fleinsopp. Dosene du må opp i for at det skal ha noe negativ effekt på kroppen din er astronomiske, men soppen kan ha kraftige inntrykk på sinnet: Her og overdrives det med folk som tror de er en appelsin og er redd for å skrelles, en av de mest seiglivede mytene på folkemunne.

For meg er sjansen for å dø av narkotikabruken min synonymt med faren for en atomkrig, eller at en asteroide treffer jorden, kanskje noe så eksotisk som en gammastråle fra en supernova som bare svir av hele planeten i et raskt jafs. De er muligheter, men de er lite sannsynlige.

Med det faktum at du har menneskets største oppfinnelse for hendene: Internett, med tilgang til omtrent hva slags informasjon du vil, så synes jeg det er litt frekt at du ikke har orket å gjøre noe forarbeid en gang. Men, det sier kanskje mer om mennesket i seg selv en deg personlig. Jeg har ingenting personlig mot deg, jeg har kanskje bare svart på dette spørsmålet alt for mange ganger på de 18 årene jeg har hengt her på forumet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig omtalen din av mdma. Selvom dødsfall ikke akuratt er kjent, er det jo en horv av de som tar mdma i helgene som får en helt på trynet ødelagt serotonin og dopaminproduksjon i det daglige, og blir dypt deprimerte og på grunn av det avhengig av andre stoffer som får de "opp", og enda mer avhengig av mdma som serotonin og dopamin poster, og havner i den onde sirkelen med gøy i helgene og suicidal i ukedagene fordi det fucker hjernens naturlige serotonin/lykkenivå så mye. Da snakker jeg ikke om kun de tullingene som dytter i seg høye doser, men de som bruker det jevnlig om det er hver helg, annenhver helg eller jevnlig gjennom hele sommern som jævlig mange gjør. Man kan ikke kalle et stoff ufarlig når det forårsaker mentale problemer og avhengighetsproblematikk hos mange av de som bruker det jevnlig, og jeg kjenner et par som tok livet sitt pga hyppig mdma bruk fordi de etter hvert ikke klarte å føle et spor av lykke og liv uten å være rusa. Jeg forbanner ikke mdma, det er helt innafor å teste men den helgebruken syns jeg ikke er forsvarlig å ufarliggjøre til noen, og spesielt ikke til unge jenter som lett kan la seg påvirke av ufarliggjøringen , og også lett misbrukes seksuelt i mdma rus.