View Single Post
Sitat av Lizziemcraiver Vis innlegg
Godt å vite det da! Men kan de være skadelig på noen måte likevel?

Da skal jeg ta det med ro og ikke bekymre meg enn så lenge, resten av planten ser jo frisk og fin ut etter min mening. Så får bare fortsette i det forsiktige å se hvordan det utvikler seg. Har to like planter nå til å begynne med og latt resten av frøene være, er nøyaktig en uke mellom plantene da frøene fikk rot med en ukes mellomrom etter å ha blitt lagt i bløtt tørkepapir på samme tid. Har det noe å si? For de står i hver sin potte ved siden av hverandre

Håper jorden duger for det meste, prøvde meg først på å mikse en god plantejord, men må si jeg var elendig på det området. For mye tanker rundt det, for mye info på Google i alle mulige språk og alt for lite kunnskap fra min side... Så kjøpte kompostert jord, følte det var det nærmeste jeg kom naturlig og som også hadde en grei PH-verdi.

På sekken står det i alle fall:

«Simontorp kompostert jord er laget av hage-/parkavfall som er kompostert i 2 år, blandet med kompostert bark og ren torv. Jorda inneholder masse naturlige og nyttige næringsstoffer, og er i tillegg tilsatt hønsegjødsel for å gi en ekstra god start på planteveksten. Simontorp kompostert jord er dermed en del av det helt naturlige kretsløpet. Simontorp kompostert jord egner seg ypperlig til all slags planting og vedlikehold i hagen. Jorda har en litt grov struktur som sørger for plass og luft til planterøttene, og den synker ikke sammen.»

Med næringsstoffer:

PH: 6,2
Nitrat-N: 10
Ammonium-N: 80
Fosfor P: 85
Kalium K: 560
Kalsium Ca: 400
Magnesium Mg: 120
Svovel S: 66
Bor B: 1
Kopper: 15
Jern: 60
Mangan: 40
Molybden: <0,2
Sink: 18
Totalnitrogen: 2800 mg/l

Om det kun er en grei jord for startfasen, men for dårlig jord til en god vekst, blomstring og avkastning har du noen tips til hva jeg evt bør kjøpe av jord eller tilsetninger? Jorden holder fortsatt PH på 6,2. Bruker i tillegg vann fra rennende bekk og ikke springen. Tenker at desto mer naturlig, desto bedre. Men hva vet jeg egentlig
Vis hele sitatet...
riktig tankegang, fortsett sånn så er det ikke lenge før du kan guide andre på det området du har "spesialisert" deg på