View Single Post
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg blir litt rusa av en øl og har fortsatt lov å kjøre bil.
Hva med alle de som røyker seg en joint på kvelden og kjører på jobb dagen etter?
Du kan være bakis en hel dag uten å ha høy nok thc-promille til å miste lappen.
Du kan bli litt rusa av å løpe langt også hopper du i bilen og kjører hjem.
Om du tar morgenrøyken på tur til jobb så kan du få nikotinsjokk mens du kjører bil og da er du virkelig rusa...

Alt dette er innenfor regelverket og sosialt akseptert.

Du skumleser jo bare innleggende mine, det står klart og tydelig at hvis TS vet med sikkerhet, det vil si har vært vitne til dette så er han gull, da må han si ifra. Men jeg tror ikke det er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Nei du tar feil, det er jo nettopp det som er greia. Det er ikke andre folk sin plikt å vite 110% sikkert om det faktisk ER ruskjøring. Det holder at du tror at kompisen din kjører rusa, da er det din plikt å melde fra. Både for å være god kompis og ivareta kompisens beste interesser om han ikke makter det selv, men også fordi du faktisk har et samfunnsansvar om du mistenker at noen kjører ruset. Når du har meldt ifra har du gjort din plikt. Da er det opp til snuten å finne vedkomne, ta en rusprøve og evt følge opp med beslag av førerkort og rettsak eller lappen tilbake fordi prøven er negativ.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
En øl gjør meg LITT rusa fordi det er alkohol i den.

Den logikken der tilsier at godt innkjørte stonere og kan kjøre bil fordi at det vil ikke ha noe å si at de er høye, de er jo vandt med det?

Neidu, ofte har jeg ikke mulighet til å ta en røyk/snus iløpet av en arbeidsdag og jeg fikk støtt å stadig nikotinsjokk i den grad at jeg får dårlig balanse, svimmel og små kvalm, mine 10år med nikotin har tydeligvis ikke gitt meg nok erfaring.
Nå har jeg sluttet med snus og røyk så det er ikke tilfelle lenger, men det kunne skje hver dag.

Folk er forskjellig og noen tåler mye mindre enn andre og burde selvfølgelig ta det i betraktning før de setter seg i en bil.

Ditt bilde av rusa er kanskje ikke det samme som mitt.
Fordi det finnes oss som ikke får lov å kjøre bil uten å være medisinert på amfetamin preparater.
Jeg har adhd og merker at kroppen er ikke den samme når den er medisinert, eneste måten jeg kan beskrive det på er en slags rus, likevell får jeg ikke lov å kjøre bil uten å ha inntatt amfetamin preparater.

I skrivende øyeblikk er jeg rusa på kaffe, klamme og skjelvende hender og skikkelig gira, hvis ikke det er rus så vet ikke jeg, fortsatt er det ingen lov mot å kjøre bil på kaffe.
Vis hele sitatet...
Kan virke som du fortsatt ikke er voksen nok eller moden nok til å ha sertifikat. Om du tenker tilbake til da du tok lappen så husker du sikkert "sekkeparagrafen" §3? Om du føler deg uskikket til å føre bil så skal du la bilen stå, uavhengig av hva som er årsaken.

Det betyr at du har løpt deg så "høy" at du føler det påvirker dine kognitive evner, eller at du har fått nikotinsjokk etter dagens første snus eller har drukket så mye kaffe at du er i ubalanse så SKAL du ikke sette deg bak rattet. Helt uavhengig av om dette er lovlige substanser eller ikke. Her er det førerens evner til å selv å vurdere situasjonen som vil begrense skadepotensialet. Men om du kjører ihjel andre mennesker og ditt forsvar er at du var snusskjeiv så vil du nok bli dømt for brudd på §3, det kan bety at du mister lappen, og det kan også påvirke straffeutmåling og hva du dømmes for. Selv det å kjøre bil med feber kan være nok til at du mister lappen, selv om det ikke er noen lov mot å kjøre bil med feber. Men blir du stoppet i kontroll og virker redusert og feks blir tatt inn til kontroll og du så sier at du har høy feber det kan årsaken til å du virker sløv så kan igjen §3 benyttes.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Om du tror jeg ikke vet forskjellen på alkohol og kaffe så er du like hjerneskadet som meg, det jeg sier er at man blir rusa uansett hvordan man ser på det, hvorfor en noen grei og andre ikke, som for eksempel sentralstimulerende stoffer?
Vis hele sitatet...

Fordi en aldri ville klart å bake inn alle tenkelige forbud i veitrafikkloven. Rus er godt definert, vi har masse dommer å se til så det er ikke vanskelig å vite hva som fører til førerkortbeslag.

Utover rusmidler som direkte medfører tap av førerrett så har igjen § 3.
Den dekker opp alt du savner.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vis hele sitatet...
Sist endret av random67489; 26. august 2018 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.