Tråd: Pipelyd i bil
View Single Post
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Hører en "elektronisk" pipelyd ved gasspådrag med dieselbil. Oppsto spontant, og høres fra motorrommet ganske tydelig når man sitter i førersetet. Den er ikke høyere enn at den blir vanskeligere å høre når man kjører sammenlignet med på tomgang. Ikke "fløyting" som ved luft gjennom en innsnevring e.l., men en jevn pipetone som fra en elektronisk komponent. Dette er en Euro5-motor. Den kan komme og gå tilsynelatende uten at noe spesielt er gjort. Det eneste konsekvente er at den begynner ved gasspådrag. Ikke effekttap eller andre varlser / symptomer i bilen.
Noen som har forslag til hva det kan være?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg ville utelukke en lekkasje i turbosystemet. Jeg hadde det på min gamle dieselbil, og i begynnelsen hørtes det mest ut som en veldig svak verson av den ringelyden du får i ørene etter å ha avfyrt ei hagle uten hørselvern. Det hørtes i alle fall ikke ut som en fløytelyd. Senere, når lekkasjen ble større, så ble det en mer hvislete lyd. Særlig det du sier om at lyden kommer ved gasspådrag stemmer bra med mine erfaringer.

Jeg ville fått dette sjekket opp av en kyndig person omgående. Når bilen begynner å gi advarsler er det gjerne for sent og du kan ha tettet igjen og ødelagt forskjellige komponenter nedover i katalysatorkjeden, så som dieselpartikkelfilteret. Denslags er dyrt å fikse. I dag er det kanskje snakk om en pankning ved EGR-ventilen som må byttes eller noe annet småtteri. Etter vinteren kan det være mer alvorlig.