View Single Post
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Bullshit. Just bullshit. Vi kan sikkert tenke, "KONTEMPLERE", lære oss ekstra kompliserte måter for å uttrykke enkle ting, men det hjelper fint lite mot drifter i biologien.

Kom ikke her og fortell meg at vår "høye intelligens" har frigjort oss fra biologien vår. Det er bare tull.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker det menes at mennesker har mulighet til å overstyre biologiske impulser vha logikk eller argumentasjon. Ikke at vi nødvendigvis kan eller bør ignorere biologiske drifter.

Sitat av Susa Vis innlegg
Tror dere to mennesker kan dekke alle hverandres behov? Tenker både på seksuelle og følelsesmessige.
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke. Teoretisk kanskje, men i praksis i dagens samfunn, no way. Men det er vel det man har venner for? Man trenger ikke være romantisk eller seksuelt tiltrukket noen for å få følelsesmessige behov tilfredsstilt.

Jeg er "for" monogami. Ikke fordi jeg mener utroskap er moralsk forkastelig i seg selv, men fordi samfunnet vårt er lagt opp som det er. I en ideell verden hvor økonomi, sosial status og trygghet ikke spilte inn i det hele tatt ville jeg kanskje foretrukket polygami.

Du sier du synes det er absurd at en bj på et julebord skal sette kjernefamilien i fare. Prinsipielt kanskje, men når man ser på risikoene ved å tillate partneren sin å ha flere elskere blir det rimelig rasjonelt i mine øyne. Jeg ville følt meg enormt sviktet om partneren min med vilje og viten valgte å dele intime øyeblikk med en annen mann istedenfor meg. Om det var en mer "heat of the moment"-ting ville jeg vært mer tilbøyelig til å akseptere det, avhengig av situasjonen så klart.