View Single Post
Sky
Sky's Avatar
DonorModerator
Sitat av Susa Vis innlegg
Dette med bj på julebordet var et eksempel da, på noe som sikkert skjer med noen der ute hvert eneste år, og at jeg synes det er høl i huet at det skal sette en hel tilværelse og et godt forhold i fare. Personlig har jeg ikke noe behov for (per nå ihvertfall) å suge en svett kollega på julebordet.
Vis hele sitatet...
Jeg forsto at det bare var et eksempel. Jeg synes det var et godt et og turet videre med det. At en tilfeldig bj setter et godt forhold i fare er jo synd, men det er vel ikke så rart? Dersom det er inneforstått hos begge parter at dette ikke er en ok ting å gjøre, så er det jo et enormt tillitsbrudd i samtlige forhold, og mange kan ikke fortsette som før etter et slikt overtramp. En kan jo også lure på hvor godt forholdet er i utgangspunktet når noe slikt kan skje på tross av avtalen. I mange forhold er nok ikke dette et sunnhetstegn, tror jeg, men det vil jo selvsagt være store variasjoner her.

Sitat av Susa Vis innlegg
Og er selvsagt også enig i at avtalebrudd og utroskap ikke er ok uansett. Men folk gjør slike avtaler hele tiden, og en stor andel bryter dem også, det er jo en kjennsgjerning. Derfor lurer jeg på dette med menneskenaturen og hvorfor vi mener at monogami er et slikt opphøyet ideal.
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er mulig at dette skyldes at mange av oss er dårlig på å finne partnere hvor utroskap er ganske uaktuelt, eller at mange av oss rett og slett er dårlig på å være i lange forhold. Eller det kan skyldes en biologisk predisposisjon for å ha flere partnere. Vi er nok ikke helt sikre på årsakene, men som nevnt i posten min over så er det sikkert gunstig å se på litt mer "utradisjonelle" partnerskap med større forståelse.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Bullshit. Just bullshit. Vi kan sikkert tenke, "KONTEMPLERE", lære oss ekstra kompliserte måter for å uttrykke enkle ting, men det hjelper fint lite mot drifter i biologien.

Kom ikke her og fortell meg at vår "høye intelligens" har frigjort oss fra biologien vår. Det er bare tull.
Vis hele sitatet...
Jeg påstår ikke at menneskets grad av bevissthet og evne til tenkning og abstrahering frigjør oss fra biologiske/mer primale, primitive drifter, men jeg synes det skal godt gjøres å påstå at enhver slik drift nødvendigvis er gunstig for den samfunnsstrukturen vi ønsker, bare fordi den er kodet i genetikken vår.
Sist endret av Sky; 28. mars 2016 kl. 13:37.