View Single Post
Er jo greit å kunne lage fyrtikker eller da tenn delen slik at man kan bruke den på f.eks. lunter, el-tennere... Praktis å kunne bare stryke lunten mot noe også vips er det fyr, men det er jo også risiko med det at det da kan skje ting...

Er nok en grunn til at du ikke finner di oppskriftene så lett...
Nå dagens fyrstikker er jo tryggere enn di gamle, men fortsatt ikke sunne kjemikalier og gjør man det ikke riktig så er det farlig...
Jeg fikk samme iden som deg, at jeg skulle lage sånne man kan tenne nesten på hva som helst...
Fant oppskriften og greier.. men jeg lager ikke det igjen, hverfall ikke uten å ha nok verne utstyr...
Den gamledagse typen er laget med rødt fosfor, kaliumklorat og svovel, noe som er veldig farlig blanding og regnes som "death mix".
Hele blanidngs metoden og produksjonen skjer i flytende/fuktig tilstand... altså ikke tørt... Grunnen til dette er fordi at rødt fosfor og kaliumklorat vil antenne ved minste friksjon eller ytre påkjenning vist det er tørt. Svovel gjør heller ikke blandingen mindre ømfintlig...

Da har du fått litt innledning, men anbelfaller ikke å prøve å lage det, hvertfall ikke uten en helt sikker oppskrift...