View Single Post
Det er kanskje jeg som er tjukk i huet nå, men av og til lurer jeg på om folk på forumet her tror at «vanlige» folk får kasta benzo, opiater, sovepiller og lyrica etter seg i bøtter og spann? Jeg har selv rusmisbruk i journalen min, 5 år tilbake i tid, og jeg fikk Ritalin for ADHD uten problemer. Jeg forstår at ikke alle har samme møte med helsevesenet som jeg har hatt, og det finnes selvfølgelig leger der ute som virker å være i overkant firkanta, men jeg lurer litt på
hvordan folk spør etter hjelp her. Om du har trekt en visdomstann f.eks, så får man i de fleste tilfeller ibux og paracet, ikke oxycodone. Om du har sovet dårlig en ukes tid, så får du utskrevet vallargan eller circadin først, ikke imovane, stillnoct eller rivotril. Om du har en angstlidelse er ikke det første du får utskrevet benzodiasopiner, du blir antagelig henvist til psykolog. Det er det gode grunner til. Målet deres er å hjelpe folk uten å utsette noen for mer inngripen/potensiell skade enn nødvendig. De skal hjelpe, ikke sende noen hjem med piller som kan ende opp med å gjøre problemet jævlig mye større enn det var.

Det er heller ikke farlig å gå med søvnunderskudd en stund, joda, det er kjipt, du føler deg bra redusert. For de aller fleste ordner det seg uten piller, og alle har perioder i livet med mye trøkk og lite søvn. Jeg sier for ordens skyld at jeg ikke er for at folk med insomnia skal gå våkne i årevis fordi helsevesenet er tilbakeholdne med resepter. Greia er bare at med alle kjemikalier man tilfører kroppen er at de har drawbacks. Om man ikke hadde insomnia og fikk utskrevet stillnoct, så er det gode sjangser for at når man etter noen måneder skulle slutte, endte opp med insomnia.

Litt samme greia er det med angst og benzo også. Det tar ikke vekk årsaken til angsten, det lindrer bare symptomene. 15 år seinere, med høyere og høyere doseringer pga en stadig økende toleranse, psykisk avhengighet som konstant forteller deg at det er pillenes fortjeneste at du i det hele tatt kommer deg i butikken, og du av en eller annen årsak må slutte, da er det faen ikke mye moro.

Jeg skal dog være enig i at dette med førerkort og illegal-rus er forferdelig firkanta. At man blir fratatt det fordi man røyka en fjone for 14 dager siden, er så hinsides at jeg har ikke ord. Noe av problemet tror jeg er at helsevesenet ofte bare treffer de av oss som har slitt med rus, og dermed får ett ganske unyansert bilde. Psykolog-kollegaen deres som tar psykedelika 4 ganger i året med filosof-kompisen sin nevner det selvsagt ikke for dem, og legen som tar noen linjer coke en lørdagskveld gjør heller ikke det.

Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne nå, eller å minimere noens opplevelse. Jeg er heller ikke dommer over noe som helst, så om søvnproblemene/smertene/angsten din er så ille at du trenger sterkere skyts, da skal du slippe å forsvare deg for meg Jeg skal ikke sitte her å fortelle noen at deres opplevelser ikke er slik de forklarer. Det veit ikke jeg, jeg savna bare noen nyanser her.