View Single Post
Hei. TS.

Kan jeg spørre deg hvor gammel du er og hvorfor du ønsker å flytte utenlands?

Jeg har "nylig" kommet hjem etter et år i Malaga, Spania som telefonsupport/selger for et spanskregistrert selskap som leier ut arbeidskraft til det norske bedriftsmarkedet hos Tryg forsikring. Når det kommer til Spanie/EU så kan jeg informerer om at EU generelt enda lider sterkt av finanskrisen og det er derfor ikke overflod av arbeid i EU.

Av erfaring og personlighet likte jeg opplevelsen utrolig godt så lenge det varte, det er veldig lav lønn i Spania (1.600€) gjennomsnittlønn og mulig jeg var utrolig uheldig men lønnen på min arbeidsplass var 1.200€ og det kan til tider bli tungt å leve luxus, men alt etter behov. Dersom du er glad i dagsfylla etter jobb og noen gode ellers i helgene blir du ikke fattig av det men selve livsoppholdet er ganske dyrt mtp leilighet, mat, forbruksvarer osv. Så dersom du ikke har noe imot å leve på 35-45kvm leilighet, bocadillo, cerveza så er ikke Spania noe problem dersom du finner en trygg og sikker arbeidsplass. Vær forsiktig med hva du søker på dersom du vurderer Spania, flere norske selskaper driver "autonom" selskaper som er ulovlig i Spania uten at du betaler arbeideravgift, social seguridad m.m og du kan bli stilt til retten for dette.

tl;dr?
Bare kast deg ut i det, du har vell intet å tape regner jeg med?