View Single Post
Sitat av waltersar Vis innlegg
Det vriker som om kvinner er ute etter å få menn dømt og det nesten uten bevis.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke:


I flere av sakene forteller juryformannen om sterkt fordømmende og moraliserende holdninger overfor offerets oppførsel, og de kvinnelige jurymedlemmene som skiller seg ut som mest fordømmende.
Vis hele sitatet...
Det forekommer helt sikkert justismord, men jeg tror ikke du har noe grunnlag for å si at det skjer flere i voldtektssaker enn i andre straffesaker. Frifinnelsesprosenten i slike saker er veldig høy, og at ord mot ord holder til å dømme noen for voldtekt er veldig langt fra sannheten. Hemsedalsaken er ett nylig eksempel på det, 17-åringen som ble frikjent i Bergen tingrett i høst er et annet.

Alt dette sagt, så forstår jeg godt at unge gutter blir stresset med det fokuset som er på hva man kan kalle "gråsone-overgrep" kombinert med en etter min mening uforsvarlig mangel på opplæring i dette emnet i oppdragelse/skole. Jeg synes fokuset på samtykke er veldig forenklet og det er lite veiledning i hvordan man navigerer i dette farvannet i praksis.

Det blir litt som å slå: Alle vet at det ikke er lov, men vi må jo likevel lære ungene våre alternative måter å håndtere sinne på. Jeg mener ikke at alle menn er potensielle overfallsvoldtektsmenn, men hvordan å nærme seg andre folk uten å krenke deres grenser må faktisk læres det også. Og helst ikke på den harde måten.
Sist endret av entropi; 12. januar 2017 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.