View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Hvilken: Araberne - historien om det arabiske folk av Eugene Rogan


Hva: En kronologisk fortelling om araberne, deres opplevelse av regimeskifter og imperier helt fra før profeten Muhammeds tid helt til nå. FOrtellinger om vanlige folks kår, kvinnene, mennene, de kristne og de jødiske araberne, arbeidsfolk, og da sist og ikke minst statsmenns, geistliges og militæres fortellinger.


Hvorfor: For å lære mer og få dypere innblikk i dette (som det er portrettert i Vesten og særlig vestlig media) "farlige" og "mystiske" folkeferdet. Lære mer om araberne på bakkenivå kan du si..



Hvordan: Kjempefin bok, kaller seg selv "Standardverket om det arabiske folks moderne historie". Slik jeg har oppfattet det er den ikke biased i noen som helst (politisk) retning. Dog forteller den ofte fra arabernes synspunkt vel og merke, men tar også med andres. Den har også et (slik jeg opplevde det) et godt, forholdsvis nøytralt og upolitisk syn på et stort tema i boka og i media ellers - altså Israel-Palestina konflikten.

Når det gjelder området, så er forteller den historien primært om kjerneområdene i Midtøsten, altså Israel, Egypt og likn., og mye om nord-Afrika (Maghreb spesielt). Gulfstatene er ikke i noen stor grad del av boka. Boka forklarer også nåværende fenomener/bevegelser som islamisme og salafisme, med en redelig forklaring på bakgrunnen til disse.


Jeg er hvertfall fornøyd. Har lært masse! Synd at jeg ikke leste igjennom hele, men gjorde det når jeg kjedet meg og ikke hadde stort annet å gjøre. Pokker nå må den til biblioteket igjen.