View Single Post
Hvilken: Shantaram: A Novel av Gregory David Roberts

Hva: En mann rømmer fra et høysikkerhetsfengsel i Australia mens hans sitter fenglset for væpnet ran. Etter å ha først dratt til New Zealand for å få seg falske papirer ender han opp i Bombay(Mumbai) i India. Han blir fraranet alle sine eiendeler og ender opp med å bo i slummen med fattige indere. Her blir han "slumdoktor", og blir omsider dratt inn i Bombays underverden av kriminelle. Boken er løst basert på forfatterens egne opplevelser.

Hvorfor: Fikk den anbefalt for lenge siden, men orket aldri å begynne, siden den er litt over 900 sider lang. Kjøpte meg Kindle og tenkte at dette ville være en god bok å starte med.

Hvordan: Jeg likte denne boken veldig godt, og opplevde et slags tomrom for hva jeg skulle lese etter denne. Boken er kanskje noen hundre sider for lang, men forfatterens rike språk gjør at man godt kan leve seg inn i den indiske kulturen, samt at man får et innblikk i hvordan mafiasyndikater opererer i denne delen av verden. Den har et godt driv, men ender noen ganger opp i litt lange filosofiske tankekjør.

Uansett, den er absolutt verdt å lese, og det er en oppfølger på vei. Jeg leste boken på engelsk, og det anbefaler jeg at andre gjør også.