View Single Post
Dette er dessverre en av grunnene til at folk holder alvorlige rusproblemer for seg selv, mange kjører bare på helt til det går virkelig galt fordi det stempelet man får i pannen av å ha noe sånt i legejournalen er skamfullt og det har faktisk konsekvenser. Terskelen skulle vært mye, mye høyere enn det den er nå sånn at folk tørr å få hjelp. Frem til den terskelen øker så kommer nok antall folk som skulle hatt hjelp men som ikke sier ifra til å øke betraktelig, på et eller annet punkt håper jeg jo at det skjer noe.

Så trist som det er, så har jeg frarådet venner om å snakke med psykologer og helsepersonell om rus, kun fordi jeg vet de fleste vil beholde lappen. Uansvarlig? Absolutt. Men sånn er det dessverre, det kommer selvsagt an på hvor mye en person sliter, noe som er utrolig vanskelig å dømme, spesielt for meg.

Jeg har selv "rusmisbruk" i legejournalen min, uten grundig dokumentasjon kan jeg aldri få noe annet enn melatonin for søvn for eksempel. Har ikke vært på sykehus etter dette, så vet ikke hvordan behandling jeg vil få når det kommer til smertelindring men jeg kan tenke meg at jeg vil få absolutt minimum etter mye krangel, syting og smerte.

Konklusjon? Det er bra at det er strengt, men terskel og fokus på grundig vurdering av enkeltsaker burde økes betraktelig.
Sist endret av Marriese; 22. februar 2019 kl. 18:43.