View Single Post
Sitat av Defending Vis innlegg
Tror man kunne gjøre det tidligere. Men nå med den nye varianten så mener jeg å huske at 2 doser kun har en beskyttelse på ca. 60% mot den nye varianten. Mens mot de "vanlige" variantene, så mener jeg å huske at beskyttelsen av 2 doser er på cs. 90%.

Nå utvikler heldigvis Pfizer en "ny" vaksine som også skal beskytte mye bedre mot denne nye varianten fra India
Har jeg hørt de har uttalt, i alle fall.

Ren gjetning her altså, men jeg tror vaksinen fra Pfizer beskytter litt bedre enn vaksinen fra Moderna, selv om teknologien er veldig identisk.

Vis hele sitatet...
For oss som er nervøs av natur og har det med å tenke i worst case scenario så er det jo akkurat der bekymringen ligger, at det å være fullvaksinert bare er ca. 60% beskyttelse nå med mutasjoner. Og delta som nå raser rundt er vel heller ikke den verst tenkelige mutasjonen, det er allerede andre og verre varianter.

Også har jo faktisk noen land nektet de som har blandet vaksiner innreise til landet. Er det fordi de har tall som viser at det blir mindre effektivt enn feks 2 doser pfizer eller 2 doser modene?

Sålangt ser det jo ut som 2 doser beskytter mot å bli alvorlig syk, og det er jo noe heldigvis. Og jo mindre berørt en person bli jo mindre er sjansen for long covid.

Men grønne skoler, og ingen vaksinering på de unge må jo bli en arena der covid'n blomstrer? Det er jo sagt hele veien at feks dårlig inneklima og inneluft vil øke sjansene for å bli smittet. Kan du tenke deg plasser med dårligere inneluft enn norske skoler? Opptil 30 elever som sitter tett? Og hva med frimituttene? Er det virkelig å tro at elevene holder 2 meter, når det samtidig er grønne skoler?

Dette går nok bra for sånne som meg som har fått 2 doser, har et begrenset sosialt liv og som uansett ikke er den som er mest sosial eller veldig tett på mye mennesker. Men sånne som meg er neppe flertallet?

Jaja en får håpe de som kan velger å gjøre noe før ting går fra vondt til verre. Også ser det vel ut til at vi må belage oss på dose 3 også. Og det har jeg ingen problemer med. Gir det bedre beskyttelse så er det helt velkomment. Men igjen, hvor lang tid tar det å få på plass dose 3 til alle som ønsker? Det er ikke gjort over natten. Og alt dette er jo om vi ikke blir råket av en av de ennå kjipere mutasjonene. Da må vi kanskje starte på null igjen. At det må en helt nyutviklet vaksine til for å gi beskyttelse. Som mange tror om de variantene som er i sør amerika nå. Hvor lang tid tar noe sånt? Joda dagens smarte vaksiner går raskere å modifisere. Men det går neppe raskere å skalere opp produksjonen, og da tar det brått over 1 år + før vi har klart å få nok vaksiner ut i samfunnet til at vi får kontrollen igjen.

Kanskje ikke veldig rasjonelt å tenke slik, alltid i worst case scenario. Men det er vanskelig å stoppe tankekjør og bestemme seg for positive tanker. For de positive blir flyktige og opptar lite plass. Mens de mer negative blir de som kverner rundt time etter time fra ulike vinkler og muligheter. Blir noen ganger helt matt jeg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg påstår da for faen ikke at de sykdommene er like, har du lest noe jeg har skrevet noensinne i denne tråden?


Du får prøve å lese hva jeg skriver hvis vi skal diskutere.
Vis hele sitatet...
Det var vel akkurat det jeg gjorde Pi. Jeg leste det du skrev. Og svarte utifra det du skrev. Og det var vel det jeg leste som overrasket meg og derfor jeg svarte som jeg svarte. Ikke det at jeg automatisk fører en mental oversikt over hvem som mener hva om forskjellige saker men jeg har jo registrert og sett nicket ditt og kan ikke huske at jeg forbinder det med rare påstander og surr.

Om jeg tolket deg feil, beklager. Men forsøk å se det slik jeg leste det. Hvor mange innlegg har det ikke vært som sammenlikner covid med nettopp influensa? Igjen det var du som skrev og jeg som leste.

Det hadde klart seg lenge om du klargjorde hva du mente. Du hadde ikke trengt å fyre deg opp og med bannskap og en nedlatende tone. Det er bare dårlig stil. Selv om folk tydeligvis ikke forstod det du skrev, så er det vel rom for å forsøke å forklare budskapet uten bli kjip? Og akkurat det, tror jeg er en side av nicket Pi jeg ikke har sett, at du går etter mannen heller enn ballen.
Sist endret av _abc_; 2. september 2021 kl. 10:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.