View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Hørte på nyhetene i dagmorges at det var færre innleggelser, og kortere innleggelser, og at man derfor ikke risikerer å overbelaste helsevesnet i samme grad som i fjor. Det sier jo egentlig seg selv. Når vi stengte ned i 2020 så var det ikke fordi "noen kan bli syke og dø", men fordi vi risikerte at systemet kollapset om vi ikke holdt kontroll på kurven. Tiltak har også kostnader - også menneskelige.

Jeg sier altså ikke at vurderingene nå er riktige, eller at de ikke er påvirket av at det er valgkamp. Det blir bare for enkelt å se på smittetallene og ikke legge vaksinasjonsgraden inn i ligningen.
Vis hele sitatet...

Ja jo, jeg kan være delvis enig. Men så er jo delta så mye hissigere og smitter så mye lettere enn tidligere varianter. Slik det er nå vil brorparten av de unge faktisk bli smittet, og de vil dra med seg smitten hjem til familie, til venner og slekt. Og fortsatt er det altså over en million av de over 18 som ikke har fått dosen sin.

Det eg prøver å få frem er at dersom dette går langt fortere og verre enn myndighetene ser for seg nå, at smitten brer raskere om seg, så kan det gå fra 90 ish innlagte på sykehus til over 300+ igjen før de rekker å få opp vaksinetallet. Og ja, både unge og vaksne kan bli så syke at innleggelse blir nødvendig. Var derfor jeg skrev at vi fortsatt kan risikere kaos som worst case scenario.

Det blir nesten litt dumt å kjøre grønn skolestarte så nært innspurten og siste langside. En liten måned eller halvannen med gult el rødt, påbud om masker og avstand ville kanskje gjort at vi hadde sluppet den voldsomme smitteøkningen vi nå ser. Men gjort er gjort, vi får ikke endret på akkurat det. Men vi kan droppe prestisjen og stramme inn og sette skolene på gult eller rødt uten at FHI eller regjeringen skal frykte å "tape ansikt".

Flere dager siste uken var det rekordhøye smittetall, og da snakker vi helt fra vinter'n 2020. Klarer vi slå det ned om skolene er på grønt nivå? Jeg aner ikke, det er jo ikke mitt fagfelt. Men som en vanlig medborger med vanlig forstand så virker det kanskje ikke veldig trolig slik ting har akselerert nå. Og om de må gå tilbake på det med grønn skole, så er det vel bedre å gjøre det nå før ting blir mye verre enn å bli presset til det om 14 dager fordi ting har gått fra ille til kritisk?
Sist endret av _abc_; 1. september 2021 kl. 13:27.