View Single Post
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
64
Jeg gjennomførte adhd-utredning fra august 2018 til desember 2018.

Jeg er 26 år, og har rusa meg i 3 år fra 2014 til 2017. Jeg rusa meg hardt på amfetamin med sprøyter.

Når jeg ble utreda tenkte jeg veldig mye på det samme om jeg skulle være ærlig angående mitt tidligere rusmisbruk. Tenkte veldig mye fram og tilbake. Men til slutt bestemte jeg meg for at jeg ville være ærlig siden jeg tenkte at nevropsykologen som utførte utredningen mest sannsynligvis ville ha et visst innsyn i noe rusrelatert en eller annen plass gjennom journaler eller annen dokumentasjon alikevel.

Jeg tenkte også at det var viktig fordi den første delen av utredninga foregikk på følgende måte: det første jeg skulle gjennom var et avkryssningskjema som heter DIVA 2.0. Det er et diagnostisk verktøy for å kartlegge vanlige, realistiske eksempler på både nåværende og tidligere atferd (i barndommen), og som skal gjøre det enklere å evaluere de 18 symptomkriteriene for ADHD både i barndom og voksen alder.

Hvis du ønsker å forberede deg på hvilke spørsmål som kommer, så trooor jeg dette er det identiske skjemaet: http://www.divacenter.eu/Content/Ver...NORSK_FORM.pdf

Dette skjemaet skal man egentlig utføre sammen med nevropsykologen på time men siden jeg avglemte og kom for seint til flere av de første timene (noe som også er et klassisk symtom på adhd) ble hun tilslutt så oppgitt av meg at hun sendte det med meg hjem så jeg kunne krysse av selv. Når jeg begynte å lese gjennom spørsmålene innså jeg raskt at mange av mine hendelser og grunner til mye av min rushistorikk var knyttet til adhd-problematikken og falt seg veldig naturlig til hvorfor ting var som de var og at jeg havnet utpå. Jeg tenkte at dette ville være med å utfylle mine kriterier for diagnosen hele veien. Og at alt i det store og hele var et sammenhengende bilde.

Og da kan man lett tenke seg at jeg bare var heldig med den nevropsykologen jeg hadde. Men det er ikke tilfeldig, for jeg har vært ærlig til hele helsevesenet rundt meg, og har snakket om det med lege, psykolog, ruskonsulent og NAV som er min ansvarsgruppe og ettervern. Før henvisningen om adhd utredning ble sendt snakket jeg med hele ansvarsgruppa mi ganske mye i lang tid, rundt tanken om at jeg hadde adhd og kanskje burde utredes og i hvert fall bekrefte eller utelukke at roten til mange av mine problemer bunnet i det. Noe det faktisk gjorde, og som jeg er utrolig glad for nå!

For å styrke min tillitt til psykologen som utredet meg med tanke på at jeg var ærlig rundt tidligere misbruk ga jeg klar beskjed om at hvis hun ønsket skulle hun selvfølgelig få innsyn i alle urinprøvene jeg hadde tatt siden jeg bestemte meg for å bli rusfri men det ble aldri aktuelt.

Adhd er så forskjellig og individuelt, og har så mange fler røtter til problemer i voksen alder at det virkelig er verdt å nevne tidligere problematikk knyttet til rus. Det vil være med på å gi en større forståelse både for systemet rundt deg, men ikke minst deg selv når du får den gjennomført!

Jeg ble fortalt av en en veldig dyktig psykiater i rusbehandling på Tyrili en gang at forskning viser til at hele 70% av alle rusavhengige som ruser seg på amfetamin faktisk har ADHD eller ADD! Det er helt sinnsykt høy rate!

Selv om utredningen min var gjennomført først i desember 2018, og jeg fikk spørsmål om hva jeg tenkte rundt medisiner valgte jeg og bruke lang tid på å bestemme meg sånn at de ikke skulle tro at jeg bare var ute etter det osv. Så jeg sa jeg ville tenke på det lenge, og jeg startet opp på Ritalin nå i april. Begynte med 20 mg og økte med 20 i uka. Så etter to mnd hadde jeg blitt trappet opp til 80 mg i døgnet.

Ønsker deg lykke til!