View Single Post
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
635
Sitat av Deceptive Vis innlegg
Hei! Gjennomgikk ganske nylig ADHD-utredning selv (jeg ble ikke fanga opp da jeg var ynge tiltross for en typisk «gutte-ADHD», jeg er kvinne). Jeg har rusmisbruk i journalen selv, som ligger 5 år tilbake i tid.

Så lenge du har ADHD er det ikke noen vits å smøre tjukt på. De er klar over at ting som hyperaktivitet roer seg/tar en annen form
når man blir voksen. Det er jo ikke så sosialt akseptert å klikke i vinkel fordi man må stå i kø, gå ut fra møter før de er avslutta, eller henge i taklamper i voksen alder Mange av spørsmåla kommer også flere ganger, så om du skal overdrive der bør du ha ganske god hukommelse for å ikke trå feil. Det antar jeg du i likhet med meg ikke har (høhø )

Jeg tror forøvrig også at du kommer lengre med å være ærlig om fortiden din (men dog være klar på at det er nettopp det; fortid), iallefall når det står i journalen din. Sannsynligvis har de tilgang, så det hadde vært å skyte seg sjæl i beinet å pynte på ting sånn.

Grunnen til at man må utredes igjen i voksen alder/når det er lenge siden sist en var medisinert er at enkelte «vokser» det av seg, eller har såpass lite symptomer at de klarer seg uten medisiner. Det er også et krav for å få slike medisiner utskrevet at det er ett dokumentert behov. Forresten vil jeg også nevne at psykiater må skrive ut første resept på nytt preparat før fastlegen kan overta Nå kjenner jeg jo ikke legen din, men de fleste fastleger vil som regel ikke ta ansvar alene for opptrapping på slike medisiner (ofte fordi de ikke vet nok), så vær forberedt på at det er mulig at du må trappes opp i samråd med psykiater før han overtar. Lykke til! Man har greit noia i forkant av sånne utredninger, men du veit jo at du har ADHD.
Vis hele sitatet...
Der kom svaret jeg ønsket!
Takk for du tok deg tiden til å svare på tråden min.

Planen var ikke å smøre på, men heller se om jeg ligger innenfor terskelen for hva som er normalt og straks jeg kom inn beskrivelsen din av en typisk adhd'er så måtte jeg smile litt for jeg kjente meg greit igjen, jeg er nesten 30år gammel og må enda motstå trangen til å hoppe opp å henge i ting...

Når du var under utredning, var det mye fokus rundt tidligere rus?
Jeg må reise et stykke for å komme til nærmeste behandlingssted, hvor mange timer måtte du møte opp til før de kunne konkludere med at du har adhd?