View Single Post
Du kan velge et årsstudium som inneholder emner som du kan få godkjent som en del av lektorgraden. På UiO, litt avhengig av fagkombinasjon, er første året identisk med en årsenhet, og du tar emnene sammen med folk som f.eks. går bachelor eller årsenhet. Om du for eksempel da velger nordisk, historie eller engelsk, så kan du teknisk sett året etter begynne på 2. året av lektorgraden, selv om du nettopp har søkt deg inn på lektor. Det er litt mer komplisert, men så lenge emnene matcher kravene til graden, så kan du fullføre graden til normert tid. Jeg ville anbefalt deg å kontakte en eller annen veileder på den eventuelle skolen du vil søke deg inn på. Da har du gått fem år med skole.

Et annet alternativ er at du tar en årsenhet som ikke passer inn i kravene til lektorgraden fra det aktuelle lærerstedet, men om du da fullfører lektorutdanningen, vil denne årsenheten gi deg tittelen lektor med opprykk. Jeg er usikker på om du vil få denne tittelen uansett av hva du velger, men jeg tror så lenge den inneholder noe som er relevant til læreryrket vil du få de. Da har du altså gått totalt 6 år med skole.
Sist endret av pmprsrgr; 26. februar 2019 kl. 23:00.