View Single Post
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hørte på HI#69, og kom til å tenke på denne tråden igjen.

Har situasjonen forandret seg? Er det fortsatt stor etterspørsel? Vil alt bli automatisert før man er ferdig med utdanninga? =)
Vis hele sitatet...
Det vil bli mer automatisert enn det er i dag og den tekniske utviklingen går raskt, men jeg tror at yrket kommer til å eksistere i mange, mange tiår til. Hadde du spurt meg for tre år siden hadde jeg sagt at "flysikringssektoren er veldig konservativ, og man hopper ikke på nye tekniske løsninger før de er grundig gjennomprøvde", men når det gjelder fjernstyrte tårn har det gått i et rasende tempo så jeg er usikker på hvordan framtida blir. Jeg tror yrket er sikrere enn svært mange andre, men det neste tiåret kommer til å bli preget av konkurranseutsetting, privatisering, effektivisering og ny teknikk som uten tvil vil redusere bemanningsbehovet. Før var det slik at hvis Avinor/Luftfartsverket ikke hadde behov for deg der du var så fant man alltid noe annet et annet sted. Slik er det ikke lengre.

Av andre ting som har endret seg så er overtiden på de fleste stedene kraftig redusert. Man jobber heller ikke dobbeltvakter lengre, så arbeidstidsordningene er blitt bedre.
Sist endret av DonTomaso; 18. september 2016 kl. 16:17.