View Single Post
Sitat av datagutten Vis innlegg
Denne pluggen kalles ofte tamiyaplugg og er mye brukt innen radiostyrte biler.
De er kjent for å bli svært varme og gi dårlig kontakt ved store strømmer som ofte forekommer i radiostyrte biler. Dette er en plugg som vanligvis sitter på bilen og batteriet når man kjøper det, og oftest blir klippet av og byttet med en gang.

Vil derfor fraråde å bruke den til dette prosjektet, bruk heller dc plugg. Skal du ha en virkelig solid plugg kan du bruke XLR.
Vis hele sitatet...
Kjekt å vite! Men når det kommer til XLR så er den rimelig mekanisk solid, men jeg er redd den også blir lett varm ved store strømmer, da den stort sett er beregnet for laveffektsignaler. Jeg skal ikke si noe sikkert, men det kan være lurt å teste, ev. sjekke databladet for nøyaktig den pluggen man vurderer før man tar i bruk XLR til et slikt formål. Jeg tror nemlig ikke den er noe bedre enn en riktig dimensjonert tamiyaplugg med tanke på varmeutvikling - kanskje heller tvert i mot.

Selv ville jeg nok gått for en DC-plugg som er beregnet for å kjøre den strømmen som må til.

Sitat av datagutten
Hvis kobler resistoren i parallell med peltierelementet vil den ikke ha noe å si på spenningen til elementet.
Jeg kjenner ikke til peltierelement, så jeg vet ikke hvordan strømtrekket på det er. Hvis det trekker en konstant strøm som ikke er for stor kan bruke en motstand til det. Hvis strømtrekket varierer må du ha en regulator med en konstant spenningsreferanse.
Vis hele sitatet...
På grunn av elementets relativt høye effektforbruk vil nok den beste løsningen være pulsbreddemodulasjon (PWM), hvor man skrur av og på elementet fullstendig og varierer forholdet mellom hvor lenge det er på og hvor lenge det er av (duty cycle). Dette kan for eksempel gjøres med en lavohmig MOSFET mellom elementet og jord med et styresignal på gate.
Sist endret av Provo; 19. februar 2010 kl. 22:43.