View Single Post
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Uh, prøver du å si at katter ikke kan gjøre betydelig skade på mennesker, hunder og andre husdyr som f. eks. høns? Det er bullshit.

En katt kan kanskje ikke ta livet av et menneske på samme måte som en stor hund kan, men de kan lett klore istykker øynene dine på sekunder. Hønsene til naboen min ble nylig maltraktert og drept av en utekatt og bikkja til familien min ble angrepet av en annen katt mens jeg gikk tur med den i et helt vanlig nabolag for en del år siden. Det var totalt uprovosert og den ga seg ikke før jeg tuppa til den som en fotball.

Hvorfor skal akkurat katters behov for frihet til å utøve naturlig atferd trumfe andre husdyrs helse og velvære? Når hunder og høns ikke kan være trygge for katters vrede selv når de holdes under menneskelig kontroll, enten i hager eller i bånd, pga. rabiate utekatter, da er det på tide at katteeiere viser litt hensyn og tar ansvar for å passe på hva dyra deres holder på med. At utekatter sprer parasitter og utrydder ville dyrearter er ikke de eneste problemene med at katteeiere lar sine lodne drapsmaskiner gjøre som de vil med null oppsyn.
Vis hele sitatet...
Jøss. Jeg sier ikke at katter ikke kan gjøre skade (selv om jeg tror det er ganske langt mellom tilfellene der katter klorer ut øynene på tilfeldig forbipasserende). Det jeg sa var at skadepotensialet er ulikt og at behovene til dyrene er ulike. Jeg sa også eksplisitt at man kan argumentere for begrensninger, men at katter og hunder ikke er direkte sammenliknbart.
Sist endret av *pi; 30. mars 2020 kl. 20:58.