View Single Post
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Skal du jobbe med utvikling ville jeg heller valgt Informatikk enn dataingeniør, da dataingeniør er mer server/nettverk/drift og industrirettet med mer realfag, så kan du heller spesialisere deg på et eget felt på siden. Det er også gull verdt å jobbe med sideprosjekter du kan vise til på git når du søker jobb. Da er du brått bedre kvalifisert enn de andre som er nyutdannet og har kun et vitnemål og referere til.

Sommerjobb/vikar/deltid som IT support vil også gi deg litt arbeidserfaring som er veldig nyttig.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre - hvilke kvalifikasjoner innehar du selv, og synes du det du skriver gir mening? Informatikk og dataingeniør er begge rettet mot industri, utover noen få innen akademia er det pent lite annet å bruke det til.

Videre aner jeg ikke hva du mener når du påstår at realfag er mer rettet mot server/drift, det er det aldeles ikke. Nyutvikling av systemer, om en ikke bare er en rammeverkape, krever at en har kontroll på matematikken såvel som koden. Matematikk kunnskaper er et problem jeg har møtt med informatikkstudenter som har plumpet innom det jeg gjør i en helt annen grad enn dataingeniører(riktig nok sivilingeniører), dog ikke de som driver med det på fritiden selv, de har vært ekstremt flinke.

I dagens marked er ikke "å skaffe seg jobb" noe å tenke på for de som studerer noe innen data. Det er et ekstremt sultent marked, og det virker for meg som at bare man kan skrive "hello world" i python eller Scratch, får man jobb. Med alle problemene det bringer med seg.

Sitat av Vitaminbjørn Vis innlegg
Hva synes dere er det beste og mest effektive å gjøre om eg ikkje kjem inn i år?
Vis hele sitatet...
Du gjør som jeg sa, kommer deg inn på universitetet/skolen du vil gå, og så tar du fagene studiet du vil gå krever. Så søker du linja du vil neste år, eller prøver deg på intern overføring. Da tar du fagene for det du vil, og kommer deg "offisielt" inn etter et år eller to og får graden etter tre år.
Sist endret av Xasma; 17. august 2019 kl. 14:25.