View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar.

Jeg har vert igjennom en slik stor, tung, depressiv bye før, og helt ærlig hadde jeg aldri trodd eller håp om at jeg skulle overleve det.
Rusen bedrer garantert ikke situasjonen, men det er dessverre ikke synonymt med at jeg lar vær å ruse meg.

Rusbruken nå om dagene er i snitt ca 5dager i uken på stimulanter (stort sett coke), og 2 dager uten. Foruten det så røyker jeg hver dag, men stort sett bare på kveldene for å finne roen og sove.

Jeg kan holde meg edru fra stimulanter og gjør det ukentlig. Problemet mitt går mye på at livsgnisten er borte, og da er det utrolig vanskelig å se poenget i å være edru. Jeg er veldig selvdestruktiv og gjør (u)bevisst tilsynelatende det jeg kan for å skyve mine nærmeste bort og for å skape det miserabelt for meg selv. Det er ikke rent sjeldent ''Fuck it'' går igjennom hode mitt etterfulgt av en handling jeg ikke burde gjøre, som feks å ta cola en dag jeg skulle være edru.

Pr.dags dato er jeg ikke i jobb pga Korona, og det har garantert vært en trigger etter å ha gått hjemme lenge uten noe å gjøre.
Vis hele sitatet...

Å komme opp med grunner for å ruse seg er nok den enkleste ting, å finne grunner for å ikke ruse langt vanskeligere. Det er corona-kjipt for de aller fleste på en eller annen måte, men løsningen er jo ikke mer rus. Og du innser det jo selv mtp tråden.

Stimulanter 5 dager i uken og cannabis daglig, vel jeg er ingen fagperson men du har jo i prinsippet snudd uken og kjører 5 dager helg og 2 dager sober, if that.

Kanskje er det noe med fokus? Du fokuserer på risikoen for å miste førerkort og helseattest - men er det egentlig der du bør ha hovedfokus nå? Kanskje er det faktisk jobben offshore som i stor grad bidrar til at du velger rus såpass ofte?

Ikke at du ruser deg pga av offshore jobben, men du har sikkert offshore turnus, med fri halve året omtrent. Kanskje passer ikke offshore jobb for deg slik du har det nå? Og førerkort. Vel du sier du inntar cannabis daglig, og at du bruker førerkortet daglig. Hva tenker du selv om akkurat det? Er det innafor? Juridisk er det neppe det, for daglig inntak av cannabis vil temmelig sikkert slå ut om du blir stoppet i kontroll. Kanskje er fokuset på førerkort akkurat nå også feil fokus? Det er en tid for alt, og kanskje er tiden nå inne for at du faktisk tar tak i alt det du sliter med. På tross av hva du risikerer. Hva med å gjøre det som er på alle måter er best for deg, å snakke med psykolog, være dønn ærlig også får konsekvensene bli som konsekvensene blir?

Ja så mister du kanskje helseattesten i verste fall, og kanskje lappen også. Men du får kanskje en gevinst som er verdt det? En ny sjanse til å leve livet uten kaos i huet, uten det tunge svartsynet og kan leve liv som blir bedre for deg framover.

Jobber får du på land også. Og skulle du nå miste helseattesten så får du tenke at kanskje trenger du faktisk en time-out der du kan ha full fokus på å ta tak i det du sliter med, jobbe deg gjennom det og utover det bare sørge for å få positivt innhold i hver eneste dag. Om det betyr å ha tid og ro til å drikke kaffe på terrassen i solen, eller det er å sykle 15 km eller pleie samvær med familie og venner.

Både lappen og helseattesten vil jo uansett komme tilbake når du er i water. Du må tenke på deg selv og din fremtid. Mental helse er viktig.