View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, og har ein veg å gå. Kva er problemet med at Stortinget ber regjeringa jobbe med det? Hugs på at staten er svært stor bidragsyter til norsk film, og det er vel ikkje totalt urimeleg om det kjem visse forventninger med statlege pengar? Som t.d. likehandsaming av ulike kjønn?
Vis hele sitatet...
Det er greit at staten stiller krav med offentlige midler, og likestilling er ett godt krav, men en kvote syns jeg blir for dumt. Det burde heller vurderes enkeltvis, f. eks "hvor mange kvinner var i det hele tatt interessert i denne stillingen" og lignende, og akseptere at i blant så blir det skeivfordeling, jeg vil anta det er mindre kvinner i filmbransjen enn menn ettersom dette kravet kom fram, og dette burde reflekteres når krav stilles, hvis f. eks 20% av alle regissører i Norge er kvinner (tall fra løse luften), så gir det ikke mening og si at de skal ha 40% av regissørjobbene, for å forenkle det noe veldig.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, du kan velje dei du vil. Men det fører til at du må tenkje gjennom valet ditt, og vurdere om du kan endre på det. Å endre hovudroller er gjerne ikkje lett, men å velje post production-folk kan umulig vere avhengig av kjønn?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig for meg å si noe om, ettersom jeg aldri har jobbet med film, men hva med småproduksjoner, de som som regel er mest avhengig av statsstøtte? Det er ikke alltid at de kan ta seg råd til å leie inn profesjonelt talent om de har en monoton kjønnsfordeling av folk. Og ja, de får statsstøtte, men de blir i bunn og grunn å måtte søke om mer for å tilfredsstille kravet til støtten de søker om.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Føremålet bak meldinga er nok å gje eit lite spark bak til bransjen, og det ser ut til at bransjen sjølv ynskjer eit lite spark bak i så måte.
Vis hele sitatet...
Igjen så mener jeg at bransjen selv kan gi seg selv ett spark om de mener de trenger det, så kan de studioene som mener dette er nødvendig selv opprettholde det.

tl;dr: Det hjelper om det ikke blir ett lovforslag slik at du ha 40% begge kjønn ellers får du ikke lage film. Men i bunn og grunn mener jeg en kvote er feil framgangsmåte for å oppnå likestilling om det først skal stilles krav om likestilling ved søknad om statsstøtte.