View Single Post
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvilke sikkerhetsproblemer var det?
Vis hele sitatet...
mest knyttet til tingene jeg nevnte under. Spesielt med tanke på om mobilen din ble stjelt. Og at folk har klart å få tak i viktig data rundt kortet. Jeg ahr ikke satt meg inn i detaljene, men f.eks. ved å goolgle "google wallet hacked" får du opp litt info.

Sitat av Warz Vis innlegg
Du kan ha passord på din wallet. Folk kan stjele kortet ditt. Og det blir altså en side av samme sak.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke så langt med et stjelt kort med mindre du vet pinkoden. Om Wallet-fila de er lagret på mobilen i en slik app og jeg stjeler mobilen og du bare har en enkel pinkode får det fort å bruteforce den opp. Har du et langt passord blir det veldig upraktisk når du skal betale.

Selvfølgelig kan du knytte den opp mot en tredjepart, slik som kredittkort, og dermed ha pinkode og sørge for at man kun har 3 gjett før den blir sperret. Men da er du ikke lenger anonym - og kan være lagret i en database. Staten kan og bestemme at slike tilbydere skal loggføre alle transaksjoner gjort med BitCoins.

Kjør en slik tjeneste på en server hjemme og du får problemer om
1: Strømmen går
2: internett forsvinner
3: maskinen kræsjer
(eller andre grunner som gjør at sveren ikke er tilgjengelig)

Dette er alt for upraktisk for folk flest. (ikke alle vil ha en server kjørende hjemme til å begynne med)

Sitat av Warz Vis innlegg
Men "litt" enklere er det... ? Du trenger ikke mange tegn i pinkoden, hvis mobilen blir stjelt kan du gå hjem og sende pengene fra walleten slik at tyven ikke får noe dersom han bruteforcer seg inn (man kan også ha bruteforce protection). Krypert kommunikasjon gjelder ikke akkurat, du sender jo pengene rett ut på bitcoin nettverket. I det store og hele er det egentlig bare det med at du må ha internett (noe som stadig blir et mindre problem) og det at du må ta bilde av QR koden som er problemer (noe du selv skisserer løsningen på).
Vis hele sitatet...
Vil ikke si det er enklere egentlig. I hvertfall ikke med QR-kode. Men med NFC blir det i hvertfall ikke så tregt som QR-kode er. Det ville kanskje vært litt lettere om man hadde NFC-brikke i mobilen og bare kunne få opp denne. Dermed ville man skrive inn pin-kode å mobilen og trykke betal. (og kvittering ble lagret på mobilen).

Men dette er jo en tjeneste jeg ønsker for VISA-kortet mitt, og det er på vei. Men det tar tid før man klarer å lage apper med god nok sikkerhet, sammen med butikker som har bank-terminaler med støtte for dette. (BitCoins er altså ikke nødvendig for å få dette til)

Med en kort pin-kode på walleten er nok pengene vekk før du rekker å komme hjem å overføre pengene. Tar ikke mange sekundene å prøve ut 4-5 siffret kode. Hvis walleten er lagret fysisk på mobilen blir det veldig vanskelig, og ikke nærmest umulig å beskytte seg mot bruteforce med mindre man har et passord med høy bit-entropy. Men høy bit-entropy betyr også mer tungvinne pinkoder å skrive inn når du skal betale.

Men bruteforce-protection kan gjøres om wallenten er lagret på en server, hvor klienten må kontakte serverne for å gjøre transaksjonen. Da er vi tilbake til forrige argument.

Sitat av Warz Vis innlegg
Lover blir innført og kriminaliserer en rekke mennesker. Dette finnes det utallige eksempler på, så nei, hvem som helst kan bli definert som kriminell gitt at deres handlinger blir kriminalisert av lovverket.
Vis hele sitatet...
Dette er mer et argument for at folk skal engasjere seg mer i politikken. Ja, det finnes lover som gjør folk kriminelle med de må gjennom stortinget. Er du/vi ikke fornøyd med arbeidet dems kan vi enasjere oss i politikken og prøve å endre på dette. Ikke ved å unngå lovverket og skjule handlingene våre. Men dette blir vel en helt annnen diskusjon.


Sitat av Warz Vis innlegg
Altså, hver eneste krone som er unndratt beskatning teller positivt i samfunnet, så jo mer penger som blir hvitvaskes jo bedre er det for samfunnet. Derfor er hvitvasking stort sett positivt, ved mindre det er snakk om penger som stammer fra ikke-fredelig aktivitet.

Forbudte stoffer burde som regel ikke være forbudte, at folk handler disse teller igjen positivt da den svarte økonomien økes.
Vis hele sitatet...
Dette er din mening, jeg er meget uenig med deg i disse punktene. Spesielt når det kommer til forbudte stoffer. Rusmiddelpolitikken i dag er ikke perfekt - men jeg er ikke for legalisering av alt. Og mener derfor dette er en negativ ting. Men dette blir vel også veldig på siden av temaet så vi kan ta den diskusjonen i en annen tråd.

Sitat av Warz Vis innlegg
ID-tyveri er en måte å beskytte seg selv mot overgrep på, ved f.eks å bruke falsk identitet de gangene man bedriver "lyssky" aktivitet. Sier ikke at ID-tyveri alltid er positivt, men ofte er det bra da det også bidrar til å gjøre det lettere å bedrive svart noe som igjen øker den svarte økonomien.
Vis hele sitatet...
Alle ting har sine positive sider, men ID-tyveri er ikke bra for den det går utover. Det er den som får sin ID frastjålet som er offeret. Og ved ID-tyveri kan man få temmelig mange problemer, spesielt økonomisk.