View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det gjer den, men du har altså tap ved veksling av valuta. Det samme har paypal, men i tillegg har du her den usikkerheta at bitcoins kan svinge i forhold til NOK. Og det er ein mindre valuta enn USD, som gjer den meir utsett for svingninger.
Vis hele sitatet...
Når man mottar bitcoin kan man enten velge å beholde bitcoinsene og ta den lille risikoen, eller man kan velge å veksle de ut i norske kroner som tar maks en dag. Nå er bitcoin så stabil at det meste det er realistisk mulig å tape på en dag med verdisvinginger er lavere enn paypal sine avgifter som man må betale uansett.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva fordeler? Umogeleg å gjere noko om du blir svindla? Upraktisk i bruk? Det har ein fordel, og det er anonymitet og desentralisert struktur. For 100% av mine betalinger det siste året har cash enten fungert 100% tilfredsstillande, eller anonymiteten har vore uinteressant. Bestiller eg på nett kjem det i posten, så da kan eg jo ignorere det kravet. På butikken betaler eg i cash, og er anonym.

Korleis vil du få til ei reversering med bitcoins, utan å samtidig fjerne alle fordelane med det? Såklart, du kan la ein bank oppbevare walleten, og ha ein policy om reversering av transaksjoner...
Vis hele sitatet...
At det ikke går an å utføre chargeback regnes som en fordel av bitcoin-brukere. Igjen, det er ikke meningen at bitcoin skal være identisk alle andre valutaer. Hvis man har lyst på svindelgarantier kan man bruke tredjeparter.

Upraktisk i bruk er subjektivt. Jeg synes bitcoin er lettere å bruke enn mange e-betalingstjenester slik som paypal eller moneybookers. Ikke minst billigere. Anonymitet i betaling på nett har veldig mange bruksområder. F.eks ved kjøp av digitiale varer eller tjenester.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Tvert imot viser jo erfaringene at du allereie i dag kan komme deg unna med en god del ei god stund. Hevder du at shipping tar tre uker har du minimum tre uker på å sanke inn penger og fordampe, og kombinert med kostnaden på å starte nettbutikker gjer det at det kan bli ganske attraktivt. P.t. begrenser VISA slike muligheter.
Vis hele sitatet...
Folk kan svindle med alt mulig, ikke bare bitcoin. Jeg har kjøpt mye med bitcoin og har ikke blitt svindlet enda. Hvis du har litt vett i skallen og undersøker selgeren først og ikke bruker 10 000 kroner på et salg med en ukjent person så skal det en god del til.
Sist endret av Grix; 13. mars 2012 kl. 19:39.