View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Feil. Bitcoin overfører x antall BITCOINS fra A og gir Y x antall bitcoins. Bitcoin fungerer altså nøyaktig som paypal bare at man ikke kan overføre norske kroner, men det har ikke alltid vært mulig med paypal heller, i starten kunne man bare overføre dollar og da blir regnestykket slik:
Vis hele sitatet...
Det gjer den, men du har altså tap ved veksling av valuta. Det samme har paypal, men i tillegg har du her den usikkerheta at bitcoins kan svinge i forhold til NOK. Og det er ein mindre valuta enn USD, som gjer den meir utsett for svingninger.
Sitat av Warz Vis innlegg
Et mål kan kanskje være at bitcoin skal bli like utbredt som andre valutaer og på den måten gjøre at folk vil kunne DROPPE å overføre fra/til norske kroner f.eks. I mellomtiden er det en fair pris å betale for alle fordelene bitcoin gir oss.
Vis hele sitatet...
Kva fordeler? Umogeleg å gjere noko om du blir svindla? Upraktisk i bruk? Det har ein fordel, og det er anonymitet og desentralisert struktur. For 100% av mine betalinger det siste året har cash enten fungert 100% tilfredsstillande, eller anonymiteten har vore uinteressant. Bestiller eg på nett kjem det i posten, så da kan eg jo ignorere det kravet. På butikken betaler eg i cash, og er anonym.
Sitat av Warz Vis innlegg
Andre valutaer overlever ikke fordi de har reverserbare og transparente overføringer, men fordi de fungerer som en TVUNGET betalingsenhet.
Vis hele sitatet...
Dei fungerer dels fordi dei er transparente. Kontanter er ikkje reversible, men du får sjansen til å vurdere motparten, og det er stortsett gods mot penger på flekken. Postordre, der du ikkje har høve til å sjekke vara, er betalinga sporbar og reversibel (og vi har m.a. finansavtalelova som regulerer det).
Sitat av Warz Vis innlegg
Når dette er sagt er bitcoin også en valuta og kan således lagres i banker som følger samtlige regler, reverseringer og hvitvaskingsregler, for dem som måtte se på det som en fordel.
Vis hele sitatet...
Korleis vil du få til ei reversering med bitcoins, utan å samtidig fjerne alle fordelane med det? Såklart, du kan la ein bank oppbevare walleten, og ha ein policy om reversering av transaksjoner...
Sitat av Warz Vis innlegg
Det fungerer gjerne ikke sånn i den virkelige verden. Da må du bygge opp et bra rykte før du begynner å hanke inn penger, og hvis dette skulle være en svindel så vil folk snart slutte å putte penger i hendene til anonyme bak Tor.
Vis hele sitatet...
Tvert imot viser jo erfaringene at du allereie i dag kan komme deg unna med en god del ei god stund. Hevder du at shipping tar tre uker har du minimum tre uker på å sanke inn penger og fordampe, og kombinert med kostnaden på å starte nettbutikker gjer det at det kan bli ganske attraktivt. P.t. begrenser VISA slike muligheter.