View Single Post
Sitat av Topkek Vis innlegg
Vil heller si at lotto er en kollektiv enighet om å hjelpe en stakkar ut av lån og elendighet en gang i uka, ikke en ekstra skatt slik det er nevnt ovenforx)
Vis hele sitatet...
Javel? Nå vet ikke jeg hvor mye folk i snitt spiller, men det hender jo at folk før meg i køen på butikken leverer spill sammen med varekjøpet. Og det som alltid slår meg er hvor mange slike "kort" de plukker meg seg fra hyllene ved kassene. Det koster dem jo mange hundre kroner ekstra.

Om de faktisk spiller for flere hundre kroner hver eneste uke året gjennom så er det jo statistisk sett sløseri av dimensjoner. Si de kaster vekk 10 000 i året eller 20 000 kr i året. Hva om de heller hadde investert de pengene? Selv i et billig index fond blir det penger av slikt over tid, og for de aller aller fleste vil nok avkastningen være verdt langt mer enn de aller fleste av oss noengang vil oppleve å vinne i spill eller lotteri.

Nå er det vel også spill hver eneste dag uken lang hos norsk tipping? Så mange bruker kanskje ennå mer penger på spill enn 20 000 per år.

Etter bare 5 små år med sparing så de da over 100 000. Om pengene har stått i fond så kan de feks ha 2-3-400 000 om ti år. Er nok til langt større hjelp for å bli gjeldsfri det enn å levere lotto-skatt hver uke.