View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Konseptet tilfeldige sjekker er problematisk, ja. Men samtidig er åpenbart risikoen stor, og eg ser på kontrollen som relativt mykje mindre inngripande tiltak enn å sjekke kva folk har i ryggsekken.

Så ja, optimalt sett burde vi ikkje hatt det. Men eg aksepterer nødvendigheta av det.
Vis hele sitatet...
Nå må en huske på at loven tillater promillekontroll ved trafikkstopp, enten det er i skala der alle blir sjekket for promille som kjører gjennom, eller ved vanlig stopp. Sist jeg sjekket er det feks ingen lov som sier at en kan bli ransaket uten grunn, uten videre for å gå et viss sted.

Akkurat som det ved slike promillekontroll heller ikke blir ransaket hver og en bil.

Uansett så lever vi ikke i en politistat, og alt du referer til er helt riktig. Jeg har heller ingenting å gjemme hvis jeg går på gata, jeg er smart nok til å ikke vandre rundt med ulovligheter. Men det føles dog forsatt ikke godt, enten man er lovlydig eller ei, å plutselig bli ransaket på åpen gate. Tenk om foreldrene til en i 50, 60, 70, 80 årene blir ransaket. Hadde dere ikke følt dere krenket på deres vegne da?