View Single Post
Jeg var og gikk på folkehøgskule for et par år tilbake - på Vestlandet.
Under en lang tur på Sognefjellet en seinhøst, campet vi ved et vann..
Hele gruppa var omlag 20-25personer, og vi var delt opp i lag på 4-5 stykker.
Der var vi altså et par netter.

Laget mitt hadde teltet sitt ved en liten skrent, der sjølsagt åpninga var motsatt vei. Skrenten var i det hele tatt ikke stor/for bratt/farlig - men det hører med til saken at det IKKE beveget seg folk der overhodet, eller altså f.eks klatret på skrenten, man har i grunn ingenting på/ved skrenten å gjøre...

Jeg og min venn lå i sovepose og hadde hodene våres vendt mot skrenten, og det var jenter og andre venner som lå på andre plasseringer i teltet. Vi kunne da pga plasseringen kjenne litt vestavinden i ansiktet.

Det syke kom til det at den første natta vi overnatta - eller om morgenen var jo det - så kommer det ei hand fra utsida av teltet og græbber kameraten min i trynet.
Jeg får jo sjølsagt alt dette her med meg, men jeg klarer jo ikke helt å bli sjokka, fordi jeg er jo sjølsagt grisetrøtt og groggy. Vi finner jo ut at det hender halv seks-tiden om morran og det er skumring ute - og bikkjekaldt på Sognefjellet!
Og vi sier igrunn til hverandre "herlighet, hva var det der(??)" og kan ikke gjøre stort mer enn å smile av det og legge oss tilbake og sove en time til....

Jeg og vennen var halvvåkne noe ca 15-30 minutter før det her hendte, og kunne på sett og vis "kjenne" at det var noe i nærheten..
Vi hørte igrunn ikke så mye rundt oss før hendelsen, men det er jo vanskelig å bedømme pga en del vind og generelt *fjell-lyder*-(-shit, høres spooky ut).

Det syke i historien var altså hånda fra utsida av teltet, fra skrent-sida ikke ètt menneske kunne stå i, kommer og gjør sitt.. Veldig random igrunn, det var ikke noe frykt/redsel fra VÅR side, og hele hendelsen gikk pent og rolig for seg.

Ved frokost f.o.m. halv åtte prata vi om dette, men det var såpass unaturlig og rett og slett random at man ikke hadde ord! Sannsynligheten for at det var noen andre fra gruppa er jo også liten - vi la oss seint, og var helt knust og slitne når vi la oss ned seint på kvelden før denne morgenen.

*Vil foreløpig ikke bruke ordet overnaturlig -bare unaturlig, på hendelsen!
** Har forsåvidt en hel del andre skog, fjell, natur-relaterte spooky/overnaturlige-historier, men jeg vil si at denne er vel god fortelling-materiale!