View Single Post
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTI4NDY4Njk4M15BMl5BanBnXkFtZTcwNzkxMjUyMQ@@._V1._SX312_SY400_.jpg

Jeg vet at trådens tittel tilsier at man skal anbefale én serie, noe jeg allerede har gjort, men jeg tar meg friheten til å anbefale en til...

Regissør: Mike Nichols

Skrevet av: Tony Kushner (skuespill)

Sjanger: Drama/fantasy

Skuespillere: Al Pacino, Meryl Streep, Emma Thompson, Patrick Wilson, Mary-Louise Parker, Justin Kirk

Sesoger: 1 (6 episoder)

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0318997/

Plot:
Gud har forlatt himmelen. Det er 1985, og vi møter en gruppe homofile menn i New York, hvor flere er rammet av Aids. Prior Walter forteller kjæresten sin, Lou, at han er syk, hvorpå Lou forlater han. Mens Prior blir dårligere, får han etter hvert en rekke spirituelle opplevelser. Han får besøk av en engel, som forteller han at gud har forlatt himmelen, og som inviterer Prior til å komme til himmelen som en profet. Lou møter Joe, en republikansk mormoner, som i frykt for hva familie og venner vil gjøre hvis de finner ut at han er homofil, fortsatt er gift med Harper. Harper er deprimert, spiser alt for mye valium, og forsvinner rett som det er inn i sin immaginære verden. Roy Cohn, en høyreekstrem advokat og god venn av Joe, er også døende av Aids. På dødsleiet får han gjentatte besøk av Ethel Rosenberg, en amerikansk kommunist Cohn sørget for å få henrettet sammen med sin mann på 70-tallet.

Egen mening:
Så hele serien i helga, og ble nesten overveldet. Et fantastisk stykke kunst. Alt ved denne serien, introen, musikken, de surrealistiske scenene, manuskriptet og ikke minst skuespillerprestasjonene er rett og slett fantastisk. HBO følger opp det den gode trenden fra Sopranos og Band of Brothers, selv om denne serien er noe helt annet. Det at den er basert på et teaterstykke gjør selvsagt at serien ikke framstår som et vanlig TV-drama; det er langt mer teatralsk enn det. Det som virkelig gjør at jeg liker den så godt, er imidlertid alle fantasi-scenene, spesielt Harpers dagdrømmer (eller hallusinasjoner eller hva det nå er).

Serien bør forøvrig ses som to filmer, hver med tre kapitler (evt hele greia på en gang, selv om det kanskje blir litt lenge) framfor å se den som seks enkeltstående episoder. Og for all del, ikke la være å se den fordi du tror at du ikke er interessert i noe som handler om homofili og Aids.
Sist endret av aybara; 6. januar 2009 kl. 13:31.