View Single Post
Sitat av hippitus Vis innlegg
Som Ableton-bruker ble jeg litt lei meg nå Neida. Men akkurat Ableton vs FL vil jeg si har en litt vesentlig forskjel i forhold til hvordan man jobber, som jeg selv erfarte etter jeg byttet fra FL til Ableton Live en gang i tiden. I FL følte jeg meg litt mer tvunget til å trykke ting inn. Ikke at man må det, men det funker veldig bra til det, så det ble ofte sånn. Live har derimot en elendig piano roll, og ingen innebygd step sequencer, men lener seg veldig mot å spille inn sekvenser live hele veien. Til min workflow er dette perfekt, så for min del var det en fordel å bytte. Men ja, Live er litt dyrt... Ikke helt uoverkommelig hvis man får tak i en Lite lisens fra noen, mange som har liggende. Jeg kjøpte i tillegg på student-discount, og da ble det ganske rimelig.
Vis hele sitatet...
Var ikke klar over at ableton tilbød studentrabatter osv, det er bra av dem! Og ja, du har rett i at FL egner seg godt til å klikke inn shit med mus & tastatur men det er fullt mulig å recorde shit live i FL også... men det er litt wonky til tider må jeg innrømme. Piano rollen og step sequenceren i FL er så bra at det er veldig fristende å bruke dem til omtrent alt, men da høres låta fort ut som midi bullshit om man ikke bouncer midien til audio og jobber videre med det derfra.

Er ikke forresten Ableton Live mye bedre om man ønsker å spille live shows med stems eller recordings on the spot? Såvidt jeg vet er FL kun ment for produksjon i studio.

Sitat av tb303 Vis innlegg
Vil bare påpeke at en av Norges mest profilerte elektronika-artister produserer/programmerer/jobber stort sett i GarageBand.. så hva man bruker spiller egentlig ingen rolle utover hva man selv er mest komfortabel med!
Vis hele sitatet...
This!
Hvilken nordmann er det som bruker GarageBand forresten? Cashmere cat?

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Har lenge hatt lyst til å prøve meg på å lage musikk i FL studio eller lignende, men blir litt overveldet når jeg prøver å sette meg inn i det. Hvordan startet dere?
Vis hele sitatet...
Startet med å kopiere house og trap beat tutorials på YouTube også lærte jeg meg sakte men sikkert sound design og musikkteori og utviklet min egen stil. Når jeg ble stødig i sound design begynte jeg med dubstep som alltid var drømmen men i begynnelsen var det altfor teknisk krevende. Har holdt på i 4 år nå denne måneden men det var først i 2019 at jeg virkelig klarte å mikse galskapen min på en noenlunde ok måte.
Sist endret av SkurtNilsen; 10. februar 2020 kl. 23:40.