View Single Post
Jeg har blandede erfaringer med statisk elektrisitet. På ungdomskolen lekte vi med en Van der Graaff generator, og ladet mennesker opp til det maksimale vi klarte. Man kan tenke seg at i normalt tørr luft inne trenger man ca ~1500V for å få en cm utladning, dvs et lite lyn. Vi klarte å få ganske lange utladninger (ca 10cm) og når vi koplet mange mennesker sammen ble det litt kraft i det også. Stakkars klasseforstander ble lurt til å ta meg i hånden når vi var i en slik lang rekke og han husker det den dag i dag.

Når det kommer til elektronikk, har jeg aldri såvidt jeg vet ødelagt noe med statiske utladninger, men jeg er stort sett flink til å ta på jordete plasser først. Har man egnet mekkeplasss for datamaskiner ol, så er det en fordel å skaffe seg en jordet metallstang slik at man har det lett tilgjengelig.

Skal noen ha tvil om at det er litt kraft i statisk elektrisitet, så demonterer dere en "klikk"-lighter og plukker ut tenn delen. Det er en piezoelektrisk krystall som når den blir utsatt for et slag så lager den elektrisk spenning nok til å lage en gnist. Helt nye gir de rundt 2Kv (sist gang jeg målte de, så gjorde de det). Ta den ut og stikk en binders inn mellom metalltoppen og plasthuset. Du har nå muligheten til å gi folk (ikke skadelig, men det gjør vondt) og elektronikk støt.

Ta feks en billig kalkulator, demonter den til du ser noe elektronikk og gi den et støt. Enten skjer det ikke noe, eller så endres oppførselen eller så dør den.

Uansett, en grei leveregel med datadeler for å få de til å vare lenge er at man vasker hendene før man monterer de, da slipper du at fettflekker drar til seg støv, samtidig som det er en utmerket måte å bli mindre statisk på.