View Single Post
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det der er jo bare dobbeldestilliering hverken mer eller mindre.

Grunnen til å tilsette vann er jo for å unngå å sprenge huset i lufta ved å koke ren sprit

Ja det er liten tvil om at det å brenne 2 ganger hever kvaliteten men normalt så blir det overkill i mine øyne.
Litt omsorg for for satsen, brenn 1 gang og fjern head+tail så er det bare å blande ned til ca 45% og kjøre gjennom kull.

Det som skjer når satsen ikke har gjæret helt ut er at du får en veikere sats samt at om gjæren har vært i dårlig forfatning så kan det ha påvirket produksjon av estere og fusel.

2 muligheter slik jeg ser det.

1: Bare brenn det du har og se hva du får ut. head+tail skal vekk som alltid. Spar det til neste koking og tilsett satsen. Kjør gjennom kull og se om spriten er drikkbar.

2: Tilsett mer gjær for å revitalisere satsen og la den gå ferdig.

Anbefaler ikke å kaste satsen. Det blir jo en læreprosess uansett.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg lurte ikke på hvorfor jeg skal bruke kjøling, men det dobbeldestilering. Skal prøve å tilsette 80% vann etter første destilering og destilere på ny. Blir forøverig trippeldestilering for min del. Jeg skal jo strippe satsen først

Men og blande ned noe sprit er uaktuelt. Når jeg drikker sprit, drikker jeg kun karsk. Så det utgår.

Kom fram til at jeg kjører satsen, men tviler på at jeg drikker resultatet. Får heller gå som en siste renseprosess av brenneren. Men hvem vet.

Sitat av juped Vis innlegg
Hvis satsen ikke gjæret helt ut vil jeg tro at det muligens er fordi du har brukt for mye sukker.

Når jeg brente brukte jeg enten cobra24 gjær (om jeg hadde det travelt) eller europris sin billiggjær. Felles for begge var anbefalt 6kg sukker på 25 liter, har brukt 7 kg, men skal optimale forhold og selvsagt lengre tid til for å få gjæret ut alt.

Om du brenner den satsen som du har er det godt mulig at den enda inneholder sukker, det vil du eventuelt se etter brenning ved at satsen blir brun og fin.

En annen ting er å ta vare på heads and tail, jeg brukte spare det opp i en egen dunk. Når jeg hadde nok så blanda jeg det ned med vann til ca 20% og destillerte, funker fjell

Et siste tips, om du noen gang skal bygge deg et annet app., sjekk ut denne: http://www.youtube.com/watch?v=y2w_T6JS3x4

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tanken slo meg med at jeg har brukt for mye gjær. Men jeg leste også om andre som hadde fått samme problem. Skal prøve annen gjær og mindre sukker til neste batch.

Jeg vet at satsen inneholder sukker. Målte vekta på 1 liter sats. Og det veide like over 1 kg.
Er ikke masse igjen, men noe er det.

Haha det miniapparatet til han fyren var seriøst effektivt. Så noe avansert ut, men rått

Ellers lar jeg apparatet ligge i badet frem mot helgen. Da blir det brenning. Satsen er ikke godt nok klarnet, men når satsen ikke er 100% så vil jeg aldri få et godt sluttresultat uansett.