View Single Post
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
548
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Først må jeg si at du er heldig som er i en posisjon der du kan lage ditt eget brygg!

Fattern har ei nesten lik kolonne som lager rundt 94% noe som jeg synes er bra nok. Når det er sagt så er det vel "føreren" som avgjør resultatet og ikke kolonna.

Du har sikkert fått videreført litt kunnskaper via trøndergener så du har sikkert god peiling.
Om satsen står i 18 eller 25 grader under fermenteringen har svært lite å si, det er derimot etter den er ferdig å gjære at den gjerne skal stå så kaldt som mulig. Dette er for å la gjæren falle til bunnen, og jo kaldere/lenger du lar den stå i ro jo renere vil spriten bli(innen rimerlighetens grenser seff)

Og når det gjelder selve destilleringen så vil jeg anbefale å stille inn så du får 1-2 drypp i skundet. Da fikk jeg best resultater iallefall. De første 1-2 dl du får ved hver kjøring kaster du/heller i neste sats. Ellers er det bra at du tar renhold seriøst! Det er dessverre endel hjemmebryggere som er for dårlige med renholdet, og får svineri i f.eks satsen.

Jeg ser du bruker kullfilter mot lukta på satsen? Har du tenkt å rense spriten i kull etterpå?


Tålmodighet er en dyd og hastverk er lastverk!
Vis hele sitatet...
Vel, som den trønderen jeg er, synes jeg ikke noe spesielt om polsprit, og når anledningen bød seg slo jeg til. Pluss at jeg følte det var på tide å lære meg hvordan jeg destillerer :-)

Men ja, det er føreren som avgjør resultatet. Det er det ingen tvil om.

Planen var å la satsen gjære ferdig, for så å sette den ned i boden for å la den klarne. Når jeg kommer så langt at jeg skal begynne å brenne, vil det skje i to omganger: først vil jeg strippe satsen. (kjøre den gjennom kolonna, uten fylling og relativt hardt) for så og brenne en gang til, og men denne gangen med fylling og som du sa, med et par drypp i skundet.
Og ja, både head og tail vil bli kastet eller brukt som tennvæske Kommer til å være nøye med å ta ut cuts. Smaks og lukteprøver når jeg vet det nærmer seg.
Renhold av utstyr er alfa omega, det har jeg fått erfart med ølbrygging.

Yes, bruker det for å forhindre lukt av sats. Og det funker. Er knapt jeg kan lukte noe som helst med nesen helt inntil! Angående rensing av ferdig produkt så er håpet og slippe. Håper og tror det skal lukte og smake lite etter denne prosessen med vask av utstyr. Sats som vil få klarne og bli strippet, får så å bli brent med lav drypprate. Og med nøye kontroll av cuts tror jeg dette skal gå bra. Håper det :-)

Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei gjæringstemperatur er faktisk noe av det aller viktigste for hjemmebrennere og kanskje det ene punktet som alene kan bety mest for sluttresultatet. Gjæren produserer biprodukter når den spiser sukkerstoffene fra satsen. Jo varmere temperatur jo mer dritt produserer gjæra for å si det litt enkelt. Fusel og andre uønskede stoffer blir det svært mye mindre av når temperaturen holdes under 20 grader. De som har god kontroll på temp kjører gjerne på 18 grader selv om utgjæringen vil ta lengre tid. Det gir et renere produkt av satsen og husk at alt som er med satsen i apparatet vil sette preg på spriten. Husk også at det er temperaturen i selve satsen jeg snakker om. Spesielt i starten på gjæringen så er ofte temperaturen i satsen mange grader over romtemperatur for det dannes varme under stormgjæringen.
Vis hele sitatet...
Neste gang skal jeg gjøre som du sa, med å sette satsen under optimale forhold, også skal jeg brenne den akkurat likt for å sammenligne med forrige batch. Gjerne med noen som tar en blindtest. Og jeg tviler ikke på at det vil smakes forskjell

Det er ekte syrefast ja. Tror fatter mente på at det var en rørlegger inne på Steinkjer som lagde det for dem :-)