View Single Post
Jeg tror det her munner ut i så mye mer enn bare det å lese fort.

Hvorfor skal du lese fort? Er poenget å lese hvert bidige ord på siden? Skal du lese en roman og kun få med deg historien? Skal du lese sakprosa og forstå innholdet?

Å lese for å memorisere er noe helt annet enn å lese for aktivt å lete etter det meningsfulle ved teksten. I en sånn forstand ville jeg skumlest teksten eller rett og slett bare feid over den på jakt etter nøkkelord. På den måten kan man jo lese innmari fort, men man får ikke nødvendigvis med seg det som står, men man kan scanne etter den informasjonen man er ute etter for og så å bearbeide funnene etter riktig metode.

En her prater om hans smarte kompis som hadde lært seg en sånn teknikk, men som nå har glemt den. Hvis den hadde vært så god, hadde han kanskje ikke glemt den. Vi leser jo alle sammen hele tiden og krever den så mye at man er i fare for å glemme den, så fremstår den ikke som særlig god.

Jeg tror det er mye viktigere å bevisstgjøre seg over hvilke strategier man velger, framfor en teknikk som skal øke hvor fort man leser.

Skal du lese manualer? Da vil man gjerne lese for å forstå innholdet, og da gjennom en nærlesning.

Skal du pugge til en prøve? Da vil kanskje en skumlesning være gunstig, men da kun som en forberedelse til selve gjennomgangen av teksten. For å forstå konsepter, begreper eller fenomener er det ikke nok å bare huske eller memorisere, man må også elaborere og reflektere, gjør det til sitt eget.

Eneste grunnen jeg ser for meg at man vil lese kjemperaskt er om bare vil lese raskt for å lese raskt. Eller kanskje under lesning av romaner??

Overdreven lesehastighet vil definitivt gå utover evnen til å bearbeide og forstå innholdet. Så mitt spørsmål er hva du vil oppnå med lesningen? Tror svaret er avhengig av det.
Sist endret av pmprsrgr; 11. april 2019 kl. 21:54.