View Single Post
Sitat av Kirby Vis innlegg
Du skriver at når du skumleser, så «uttaler» stemmen ordene unøyaktig osv., og dette er fordi det går for fort for stemmen.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel ikke tenkt så mye over dette før, men jeg mener jeg oppfatter og forstår hele fraser i slengen enten jeg leser fort eller seint. Så kanskje det er feil å si at en stemme leser det for meg i hodet. Jeg mener det er en stemme, men skulle jeg faktisk uttalt den stemmen under rask lesing ville det blitt ganske uforståelig tror jeg. Men inni meg kan jeg "høre" hele setningen bli sagt nærmest på en gang, og det er helt forståelig. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Det blir kanskje som tenking. Du tenker i ord, på en måte, men det er jo likevel ikke slik at du ikke vet hvordan setningen skal slutte når du starter en tankesetning. Når du tenker raske tanker ville det høres tullete ut om det ble sagt høyt i sanntid, men du får jo med deg selv hva du tenker. Andre ganger bruker du lengre tid på å formulere en tanke nøyaktig fordi ordvalget hjelper deg å presisere tanken for deg selv. På samme måte leser jeg en avisartikkel raskt og et dikt sakte, og får med meg begge deler.

Hva mener du må trenes på for å øke lesehastigheten?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende det er en metode for å kutte stemmen som kan være nyttig hvis du vil sette verdensrekord i hurtiglesning. Hvis du generelt bare synes du har for svak lesehastighet, vil jeg si at du må lese mye. Fokuser gjerne på å flytte øynene minst mulig, på mobilen greier du kanskje å se alle ordene bare ved å bevege blikket nedover lags midten. Prøv å ligge i grenseland på hvor raskt du klarer å oppfatte teksten. Det finnes sikkert apper og programmer du kan bruke til å teste fremgang. Dette kan du trene på når du er opplagt, ellers: Bare les mye, rett og slett.
Sist endret av *pi; 11. april 2019 kl. 15:11.