View Single Post
Hvilken: The Storm Before the Storm: The Beginning of the End of the Roman Republic av Mike Duncan

Hva: Boken tar for seg hvordan den romerske republikken gikk fra en hvilken som helst Italiensk bystat til å dominere hele middelhavet. Med stort fokus på hvordan samfunnet utviklet seg underveis for å legge forholdene til rette blir det en slags forklaring på hvorfor Marius og Sulla kunne gjøre det de gjorde, som la grunnlaget for Cæsars senere sprell.

Hvorfor: Mike Duncan har laget podcasten The History of Rome, den beste podcasten jeg har hørt, og hadde nå skrevet en bok. Den måtte jeg selvfølgelig kjøpe.

Hvordan: Mike Duncan bruker sin særegne måte til å gjøre komplekse situasjoner enkle på en god måte også i bokform, men boken lider litt av at han er vant til å prate tror jeg. Språket føles tidvis litt slapsete og muntlig, men det er ikke noe stort problem siden historien fortelles på en svært interessant måte.



Hvilken: Rubicon: The Last Years of the Roman Republic av Tom Holland

Hva: Romersk historie som gir en hurtig gjennomgang fra grunnleggelse til Cæsar, men som har størst fokus på Marius, Sulla og hva som fikk Cæsar til å krysse Rubicon. Til slutt også hvordan Octavian tok over og ble den første Princeps (for alle praktiske formål en keiser).

Hvorfor: Mike Duncan har nevnt boken, jeg tror også Dan Carlin nevnte den, og jeg er en sucker for romersk historie, så da måtte den leses.

Hvordan: Tommelom tar deg igjennom romersk historie i en imponerende fart med levende språk og det er aldri et kjedelig øyeblikk. Rett og slett imponerende å få så mye historie inn i en så liten bok.