View Single Post
Hvilken: The Culture of Critique

Hva: Sakset fra Goodreads: MacDonald provides a theoretical analysis and review of data on the widespread tendency among highly influential, Jewish-dominated intellectual movements to develop radical critiques of gentile culture that are compatible with the continuity of Jewish identification. These movements are viewed as the outcome of the fact that Jews and gentiles have different interests in the construction of culture and in various public policy issues (e.g. immigration policy, Israel). Several of these movements attempt to combat anti-Semitism by advocating social categorization processes in which the Jew/gentile distinction is minimized in importance. There is also a tendency to develop theories of anti-Semitism in which ethnic differences and resource competition are of minimal importance. From the perspective of the intellectual structures developed by these movements, anti-Semitism is analyzed as an indication of psychopathology among gentiles. In some cases, these movements appear to be attempts to develop a fundamental restructuring of the intellectual basis of gentile society in ways conducive to the continued existence of Judaism.

Hvorfor:Har interessert meg for det teoretiske skytset til høyreradikale grupper i Norden, men også såkalte nye høyre-grupper eller "alt right" som det også kalles. Identitære bevegelser i Frankrike og Tyskland er også interessante. MacDonald og hans ideer er nevnt blant de aller fleste gruppene, og det viser seg at han selv er hvit nasjonalist og mulig antisemitt. Liker kontroversielle bøker og emner som dette.

Hvordan: Jeg har ikke sjekket noen av kildene i boka, men omtrent 1/3 av de 550 sidene er henvisninger og kilder. Han gjør ofte et poeng av å sitere jøder gjennom teksten, til tider svært ofte. Mye av innholdet virker svært gjennomført og troverdig (for en lekmann), men den er svært tungt skrevet med sosiologisk sjargong og faguttrykk. For en som har studert samunnsvitenskap eller psykologi er den nok mer lettlest, men selv leste jeg den i små bolker på 20-30 sider. Den er spekket med informasjon om hvorvidt innflytelsesrike jøder har påvirket vestens land og riker til det ugjenkjennelige gjennom psykoanalysen, boasisk antropologi, presset for en innvandringsreform på slutten av 50- og starten av 60-tallet i Statene og flere andre områder. Han mener dette ikke nødvendigvis er bevisst, men at evolusjonærpsykologiske tilpasninger og høy intelligens er årsaken til dette.

Han avviser en verdensomspennende konspirasjon som involverer absolutt alle jøder. Han er ingen typisk hetsende og aggressiv nazist og modererer seg ofte gjennom kapitlene. Dette er en professor i dress og slips som sitter og skriver noe av det mest antisemittiske som kan tenkes, bortsett fra å benekte holocaust? At jøder styrer verden? Jeg har ofte lurt på hvorfor jøder er så overrepresentert i f. eks. media, spesielt og kanskje særlig i USA, og teoriene til MacDonald passer i grunnen som hånd i hanske til det jeg ser på som store problemer i dag.

Jeg prøvde å være kritisk da jeg begynte med den, men ble etterhvert mer og mer overbevist. Vet ikke om jeg vil anbefale andre denne boka. Kanskje det er bra at den fortsatt er en slags "forbudt bok". Nasjonalistiske bevegelser med enkelte antisemittiske innslag er på frammarsj i Europa og USA, og med "faglig tyngde" fra blant annet dette verket, er jeg rett for at det fort kan gå veldig galt, noe vi har sett eksempler på før. Dette er den siste boka i en triologi.